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[일반] 패치워크에 관한 소소한 정보

아이콘 황천의비룡 | 댓글: 20 개 | 조회: 15745 | 추천: 18 |
https://www.reddit.com/r/wow/comments/5o7xhp/dark_legacy_comics_patchwerk/


와우 레딧에서 만화 보다가 발견한 댓글입니다.

만화에 패치워크가 나왔는데 그에 관련한 일화.


Funnily enough, Patchwerk himself was a reference to an arguably even more notorious old school Everquest boss called The Avatar of War. This is extremely evident due to Patchwerk's quote "Kel'Thuzad make Patchwerk his avatar of war!" when he is pulled as well as their highly similar mechanics.

사실 패치워크 자체가 아주 예전에 악명 높던 에버퀘스트의 보스인 '전쟁의 화신' (Avatar of War)패러디라고 볼 수 있어. 패치워크가 전투 시작시 "켈투자드님께서 패치워크를 싸움꾼으로 만들었다!" 라고 외치거든. (영어 원문은 "Kel'Thuzad make Patchwerk his avatar of war!") 전투 방식도 비슷하고. 

Why was the Avatar of War so infamous? He hit hard. Really hard. Like "no tank in the game could possibly survive this" hard. In a single round he could hit for up to 1154 per hit 6 times in a row at a time when only the very best geared tanks had about 6k hp. But that was it, no tricks or mechanics just an insanely overtuned boss with a crapload of hitpoints. Also there was the fact that this boss had a limited time window of one hour to be killed after spawned (which involved killing another boss with a lengthy multi-day respawn timer) or he would despawn. He was so hard infact that his first kills involved charming other giants to use them as a sort of psuedo-tank meatshield until the boss could be killed. This was quickly patched out of the game and he would remain unkillable until nearly the end of the expansion. He was however finally killed by by the high-end EQ guilds Legacy of Steel and Fires of Heaven who were led by none other than Jeff "Tigole" Kaplan and Alex "Furor" Afrasiabi respectively who would of course later go on to become WoW developers.

이 전쟁의 화신이 왤캐 악명이 높았냐고? 뎀지가 아프게 들어왔거든. 존나 아프게. 아무리 쩌는 탱커가 와도 못버티게 말야. 한번에 공격할때마다 6연속으로 1154 피해가 들어왔어. 존나 쩌는 탱커 체력이 6천 될까말까 하던 때에. 그게 다였어. 복잡한 공략도 없고, 꼼수도 없고, 그냥 피통만 존나 많고 사기급으로 못잡게 만든 보스였지. 그리고 그거 말고도 한번 나오면 1시간 안에 못죽이면 그냥 사라져버렸지. 아 그리고 화신을 소환하려면 리스폰에 며칠이 걸리는 보스를 잡아놔야 했고. 너무 어려워서 처음으로 죽일때 쓴 방법이 다른 거인들을 정신지배해서 보스가 죽을때까지 탱킹하는 방식이었어. 곧바로 핫픽스됬고 확장팩 말기까지 거의 무적으로 남아있었지. 마침내 에버퀘스트내의 상위 길드인 Legacy of Steel과 Fires of Heaven이 쓰러트리기 전까진 말야. 이 두 길드를 이끌던 사람들이 바로 제프 카플란과 알렉스 아프라샤비야. 이후 와우 개발자들이 된 바로 그 두명이라고.



The man certainly had a way with words, you see Tigole was so famous because back then raiding was something a very very small percentage of players were even able to do. Questions like "How do you kill this boss?" or "What does this boss drop?" were only known to the most high guilds and were usually closely guarded secrets. Since the entire game was open world, if another guild found out how to kill a boss they might start farming YOUR weekly loot so it as in your best interest to never tell anybody anything about raiding and keep all of it to yourselves. At least in the earlier days of EQ raiding before the info started to leak out.

제프 카플란은 확실히 말빨이 좋았어. 그가 왜 유명했냐고? 에버퀘스트에서는 공격대가 정말 적은 수의 사람들만 향유할 수 있는 컨텐츠였거든. "이놈을 어떻게 죽이지?" 아니면 "드롭템이 뭐야?" 같은 질문은 정말 소수의 상위 길드만 공유하는 비밀이었어. 게임 전체가 오픈 월드으니, 다른 길드가 보스몹을 죽이는 방법을 알아낸다면 네 길드의 파밍을 방해할 수 도 있으니 말이야. 그러니 정보를 공개하지 않고 독점하는게 이득이었지. 뭐 정보가 유출되기 전의 초창기 에버퀘스트 시기 때는 그랬어.

Not Tigole though, the man got off on bragging about his guild and players flocked to his website to read about his latest kills and see what kinda of crazy loot the bosses dropped. This made him wildly popular and slowly turned his site into a platform for him to rant about how asinine the most cutting edge raiding encounters were.

티골 (제프 카플란 별명)은 그러지 않았어. 자기 길드가 이룬 업적을 자랑스럽게 늘어놓았고, 사람들은 그의 웹사이트로 가서 최신 킬 정보와 보스 드롭템 정보를 읽으로 몰려들었지. 그는 유명해졌고 사이트에 가장 무시무시한 공격대 공략이 얼마나 멍청했는지 사람들에게 알리는 장소로 만들었어.

Oh and believe me they were. We're talking about bosses being practically unkillable, pathing through walls, bosses having no loot table because it wasn't in the game yet, and other bullshit. Things really started to breakdown with the insane attunement system in the PoP expansion though as the company tried to have players go through increasingly unreasonable steps to progress in raiding, which he conjectured was to slow down how quickly they were clearing the content. They tried pulling bullshit like suddenly doubling the size of raids for a single encounter that was essential for progression, basically forcing guilds to somehow find 40+ raid geared fully attuned players late in the expansion. It's no wonder the high-end EQ guilds started migrating over to wow when it was released.

진짜 어이가 없을정도로 개판이었거든. 완전 못죽이라고 만든 보스는 기본이요, 벽 뚫고 나가는 보스, 아직 아이템 정보가 도입되지 않아서 템을 드롭하지 않는 보스도 있었지. 온갖 종류의 개같은 짓거리들이 많았지. 그리고 PoP 확장팩에서 이게 절정에 이르렀어. 에버퀘스트 만든 회사가 공격대를 진행하려면 사람들이 거의 불가능한 짓을 하게 강요했거든. 티골은 그게 컨텐츠 소모를 늦추려고 하는 거라고 생각했지. 어떤 짓들을 했냐고? 다음 단계로 넘어가려면 필수인 보스에서 갑자기 공격대 필요 인원을 2배로 늘리는 것 같은 거. 확장팩 말기에 갑자기 40명 이상의 템되는 길드원들을 모으라고 한거지. 와우가 나왔을때 괜히 에버퀘스트 길드들이 거기로 간게 아냐.


Lv74 황천의비룡

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