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✅패치(구글번역) 스타크래프트 II 5.0.14 PTR 패치 노트

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조회: 2204
2024-10-26 09:57:41


스타크래프트 II 5.0.14 PTR 

패치 노트

2024년 10월 21일
StarCraft II 5.0.14 PTR 패치 노트

5.0.14의 균형 협의회

StarCraft II 커뮤니티 밸런스 협의회에서 인사드립니다! 마지막 패치 이후 약 7개월 만에, 14개 유닛과 10개 건물에 대한 변경 사항과 2개의 새로운 능력을 특징으로 하는 다음 주요 멀티플레이어 밸런스 업데이트를 발표하게 되어 기쁩니다 .

우리는 이전 5.0.13 패치가 대부분 목표를 달성했다고 생각합니다. Widow Mines와 Cyclone 주변의 커뮤니티의 문제점을 해결하고, 테란을 상대로 초반과 중반에 프로토스 플레이어를 약간 도왔습니다. 그러나 현재 패치에는 아래에 설명된 몇 가지 더 야심찬 목표가 있습니다.

  • 첫 번째 목표는 모든 종족의 방어 및 캠핑 플레이스타일을 약화하는 것입니다 . 이는 모두 상위 레벨의 게임 초반과 후반에 관련이 있습니다. 우리는 캠핑에 적합한 특정 유닛, 건물 및 능력을 목표로 하여 게임의 모든 단계에서 보다 활동적인 게임플레이를 촉진할 것입니다.
  • 두 번째 목표는 고수준 게임플레이를 위해 프로토스 도구를 계속 재구성하는 것입니다 . 우리는 프로토스 종족이 최고 수준의 플레이와 그 아래 수준에서 플레이되고 느껴지는 방식 사이에 여전히 큰 차이가 있다고 생각합니다. 현재 변경 사항 세트는 프로토스 종족을 가장 강력하고 가장 똑똑한 실행으로 약간 더 효율적으로 만들고, 테란과 저그 플레이어가 낮은 수준에서 프로토스를 상대로 하는 것을 돕는 것을 목표로 합니다.
  • 세 번째 목표는 다양한 대결에서 강력한 플레이스타일 대안을 제공하는 것입니다 . 저그는 이제 대규모 공중 전략에 대항하여 지상군을 사용하는 데 더 적합할 수 있으며, 일부 테란 메카 유닛은 이제 괴롭히기나 특정 직접 전투 시나리오에서 더 효율적입니다.
  • 마지막으로, 모든 레벨의 플레이에서 실행 가능한 전반적인 게임플레이와 삶의 질 개선 사항을 계속 추가하고 싶습니다 .

이전 커뮤니티 패치에 대한 피드백을 제공해 주신 모든 분들께 감사드리고, 아래의 변경 사항도 PTR 서버에서 활발히 논의되고 테스트되어 그 영향을 평가하는 데 도움이 되기를 바랍니다.


프로토스 변경 사항

넥서스

  • 실드 배터리 과충전 능력이 제거되었습니다.
  • 새로운 능력 추가: 에너지 과충전 . 에너지 과충전은 50에너지를 소모하고 최대 사거리 8인 대상 아군 유닛 또는 구조물의 100에너지를 재충전합니다.
개발자 코멘트: 실드 배터리 과충전은 프로토스 방어에서 가장 중요한 도구 중 하나이지만, 상대하기 가장 짜증나는 능력 중 하나이기도 합니다. 그리고 트랜스퓨즈나 대량 수리와 같은 다른 방어 기술과 달리 전반적으로 낮은 레벨에서 더 효율적입니다. 이 능력 대신, 센트리, 오라클 또는 하이 템플러와 같은 프로토스 지원 유닛을 방어 중에 강화하는 데 도움이 되는 새로운 도구가 있습니다. 이 능력은 여전히 ​​실드 배터리 에너지를 회복하는 데 사용할 수 있지만, 이 시나리오에서는 실드 배터리 과충전보다 훨씬 약한 성능을 보일 것으로 예상됩니다.

쉴드 배터리

  • 보호막과 체력이 150/150에서 200/200으로 증가했습니다.
개발자 의견: 이러한 능력 교체는 초반, 중반 게임 시나리오에서 프로토스에 대한 직접적인 약화가 될 수 있다는 점을 고려하여, 실드 포대의 생존성이 약간 증가하여 이를 약간 보상할 것이며, PTR 게임을 면밀히 모니터링하여 이 영역에 추가 강화가 필요한지 확인할 것입니다.

거상

  • 보호막과 체력이 150/200에서 100/250으로 변경되었습니다.
개발자 코멘트: 배터리 과충전이 없으므로, 더 많은 실드를 갖는 것은 더 이상 콜로서스와 같은 주요 프로토스 유닛에게 필수적이지 않습니다. 대신, 더 많은 HP를 갖는 것은 프로토스 대 테란 매치업에서 EMP에 도움이 될 것이고, 방어구 업그레이드 투자에 대한 보상도 더 클 것입니다.

대소동

  • 공급 비용이 5에서 4로 감소했습니다.
  • 데미지 포인트가 0.119에서 0.0857로 감소했습니다(28% 감소).
  • 공중 공격 범위가 14에서 13으로 감소했습니다.
개발자 코멘트: 템페스트는 프로토스 플레이어에게 매우 중요한 후반 게임 도구이지만, 높은 공급 비용과 평균적인 피해 출력이 합쳐져 궁극적인 프로토스 군대가 정면 전투에서 약해집니다. 이러한 변경 사항 세트는 고레벨 프로토스 플레이어가 최대 군대에 조금 더 많은 힘을 실어주고 마이크로에 대한 기회를 늘리는 동시에 유닛의 최대 공격 범위를 약간 줄여 대량 템페스트 군대를 강화하지 않도록 도울 것입니다.

죽지 않는

  • 광물 비용이 275에서 250으로 감소했습니다.
  • 무기 재사용 대기시간이 1.04에서 1.14로 증가했습니다(9.6% 증가).
개발자 코멘트: 모든 레벨의 플레이에서 프로토스 대 저그 매치업에서 불멸자의 데미지 출력이 너무 높은 듯합니다. 불멸자의 미네랄 비용은 DPS 약화를 보상하기 위해 약간 감소했지만, 이러한 변경 사항 세트는 저그가 다양한 프로토스 중반 및 후반 공격에 살아남는 데 도움이 될 것입니다.

디스럽터

  • 정화 폭발 반경이 1.375에서 1.5로 증가했습니다.
  • 정화 폭발 피해가 145(+방패에 대해 55)에서 100(+방패에 대해 100)으로 감소했습니다.
개발자 코멘트: Disruptor는 하위 레벨에서 상대하기 매우 어려울 수 있지만, 상위 레벨에서는 이전 변경 사항 이후 효율성이 크게 떨어졌습니다. 이 변경 사항은 Disruptor의 이전 힘을 일부 되살려 프로 플레이어에게 피해를 피하는 것을 더 어렵게 만들고, 동시에 최악의 경우 Disruptor의 단일 타격을 덜 힘들게 만드는 것을 목표로 합니다. 새로운 피해량으로 Disruptor는 더 이상 Marauders, Roaches 및 Ravagers와 같은 유닛을 한 방에 죽이지 않고 Marines, Ghosts, Banelings 및 Hydras와 같은 유닛에 대해 더 효율적이며 특정 PvP 시나리오에서 더 많은 잠재력을 갖습니다.

모선

  • 광물, 가스, 보급품 비용이 300/300/6에서 400/400/8로 증가했습니다.
  • 보호막과 체력이 250/250에서 350/350으로 증가했습니다.
  • 최대 데미지가 6(데미지) x 6(빔)에서 6(데미지) x 4(빔) x 4(최대 대상 수)로 증가했습니다. 즉, 모선은 이제 동시에 최대 4개의 유닛을 대상으로 지정할 수 있습니다.
개발자 코멘트: 우리는 모선을 프로토스 대 테란 후반전으로 되돌리고 다른 매치업에서의 효율성을 개선한 이전 변경 사항에 만족하지만, 이 유닛이 정체성의 중요한 부분을 잃었다는 커뮤니티 피드백도 고맙게 생각합니다. 이 변경 사항은 널리 알려진 400/400 비용의 모선을 다시 강화하는 동시에 최대 4개의 유닛을 동시에 타겟팅할 수 있는 고유한 능력을 추가합니다. 모선의 단일 대상 DPS는 감소하지만 전반적인 피해 출력은 훨씬 높아질 것입니다.


테란 변화

벙커, 미사일 포탑, 센서 타워

  • 미사일 포탑과 센서 타워에 회수 능력이 추가되었습니다(비용의 75%도 반환).
  • 손상이 발생하면 인양 과정이 취소됩니다.
개발자의 의견: 이 변경 사항으로 테란은 한 방어 지점에서 다른 방어 지점으로 이동할 때 더 효율적으로 움직일 수 있으며, 동시에 벙커를 특징으로 하는 초반 공격에 대한 전반적인 투자가 늘어나게 됩니다. 이제 샐비지에 대응하기가 훨씬 쉬워졌기 때문입니다.

행성 요새

  • 방어력이 3에서 2로 감소했습니다.

센서 타워

  • 미네랄 및 가스 비용이 125/100에서 100/50으로 감소했습니다.
  • 레이더 범위가 27에서 22로 감소했습니다(영역 크기 34% 감소).
개발자 코멘트: 행성 요새와 센서 타워의 조합은 다양한 후반 시나리오에서 매우 강력한 캠핑 도구입니다. 이러한 변경 사항으로 인해 행성 요새는 저글링, 해병, 광신도와 같은 기본 군대 유닛에 대해 약간 약해지고 센서 타워는 전체 맵을 커버하는 데 훨씬 덜 효율적입니다. 그러나 센서 타워는 비용이 크게 감소하고 구조 능력이 추가되었기 때문에 이제 게임 초반에 유용할 수 있습니다.

궤도 사령부

  • 추가 보급품 호출이 이제 보급창의 HP를 500으로 늘려, 즉시 수리합니다.
개발자 코멘트: 추가 보급품은 상위 레벨에서 거의 사용되지 않으며 대부분 보급 차단 시 비상 도구로 간주됩니다. 이 변경 사항은 이 능력에 추가 가치를 부여하여 다양한 공격과 반격에 대한 틈새 방어 도구가 될 수 있습니다.

불량한 사람

  • 파란 불꽃 업그레이드 보너스 피해가 빛에 대해 +5에서 +9로 증가했습니다.
개발자 코멘트: 블루 플레임 업그레이드는 괴롭힘 도구로 거의 사용되지 않기 때문에, 이 변경 사항은 블루 플레임을 가진 헬리온이 모든 종족의 일꾼을 2샷으로 처리할 수 있도록 추가되었습니다. 이는 모든 매치업에서 덜 사용되는 메카 플레이스타일을 돕고 테란 플레이어의 초반과 중반 게임 전반을 전반적으로 더 활발하게 촉진할 수도 있습니다.

해방자

  • 고급 탄도학 효과가 수비 모드에서 사거리 +2에서 수비 모드의 반경이 5에서 6.25(56% 영역 증가)로 증가하는 것으로 변경되었습니다.
  • 스마트 서보 업그레이드는 이제 리버레이터에도 영향을 미칩니다. 스마트 서보를 사용하면 리버레이터 포위 시간이 2.89에서 2.12로 감소(26.6% 감소)하고 포위 해제 시간이 1.46에서 1.13으로 감소(23% 감소)합니다.
개발자 코멘트: 이전의 Advanced Ballistics 약화에도 불구하고, Liberator의 최대 공격 범위는 여전히 맵 제작 프로세스에 중요한 제한이며, 상대하기 힘든 좌절스러운 메커니즘입니다. 이 변경 사항 세트는 유닛에 대한 다른 접근 방식을 테스트하기 위한 것으로, Tempest 변경 사항에 따라 최대 범위를 더욱 줄이면서도 Defender 모드에서 Liberator의 측면과 아래쪽에서 더 많은 영역을 커버할 수 있습니다.

토르

  • 폭발물 탑재("스플래시 모드") 데미지가 6(+경량 유닛에 대해 6)에서 8(+경량 유닛에 대해 4)로 증가했습니다.
  • 폭발물 폭발 반경이 100% 폭발 피해일 때 0.5에서 100% 폭발 피해일 때 0.5, 75% 폭발 피해일 때 0.75, 50% 폭발 피해일 때 1.25로 증가합니다.
  • 폭발물 공격 사거리가 10에서 7로 감소했습니다.
개발자 코멘트: 토르의 폭발물 탑재 모드는 유닛의 기본 모드이지만, 뮤탈리스크에 대한 TvZ를 제외하고는 거의 사용되지 않으며, 전반적으로 하이 임팩트 대응보다 훨씬 약합니다. 이 실험적 변경 세트는 폭발물 탑재에 대한 매우 다른 접근 방식을 테스트하여 토르가 주요 공격 범위 감소 비용으로 모든 유형의 유닛에 훨씬 더 많은 피해를 입힐 수 있도록 하는 것을 목표로 합니다.


저그 변화

여왕

  • 광물 비용이 150에서 175로 증가했습니다.

부화장

  • 광물 비용이 300에서 275로 감소했습니다.

스파인 크롤러

  • 건설 시간이 36에서 32로 감소했습니다.
  • 데미지가 25(+장갑차에 대해 5)에서 30으로 증가했습니다.

포자 크롤러

  • 데미지가 15에서 20으로 증가했습니다.
  • HP가 400에서 300으로 감소했습니다.
개발자 의견: 더 높은 레벨에서 테란과 프로토스 플레이어를 상대로 하는 저그 플레이스타일은 주로 대량의 퀸을 특징으로 하는 방어적 게임플레이에 초점을 맞춥니다. 강력한 실행력을 가진 이러한 방어적 스타일의 효율성은 테란과 프로토스 플레이어가 수동적인 상태를 유지하는 것을 선호할 수 있음을 의미하며, 이는 게임 초반에 적극적인 행동으로 이어지지 않습니다. 이러한 일련의 변경 사항은 제한된 수의 퀸을 가진 저그 오프닝에 큰 영향을 미치지는 않지만 대량의 퀸 플레이스타일을 덜 저렴하게 만드는 것을 목표로 합니다. 스파인 크롤러와 스포어 크롤러 변경 사항은 퀸의 잠재적으로 작은 방어적 영향을 보상하는 데 도움이 됩니다. 동시에 스포어 크롤러의 HP는 여전히 감소하여 스포어 크롤러의 피해 증가가 게임 후반 캠핑을 보다 효율적으로 하는 데 사용되지 않도록 했습니다.

히드라리스크

  • 근육 증강 업그레이드를 통해 크립의 이동 속도가 5.11에서 4.83으로 감소했습니다(5.5% 감소).
  • 새로운 능력 추가: 대시 . 대시는 하이드라리스크 굴에서 연구되며, 하이브가 필요합니다. 업그레이드에는 미네랄 100개와 가스 100개가 필요하며, 64초가 걸립니다.
  • Dash는 10초 쿨다운이 있는 액티브 비타겟팅 능력입니다. 사용 시, Hydralisk는 0.71초 동안 60%의 이동 속도 보너스를 받습니다.
개발자 코멘트: 이 능력의 아이디어는 사이오닉 스톰과 정화 노바와 같은 대규모 영역 효과 피해 주문에 대한 핵심 저그 유닛에 대한 더 많은 마이크로 매니지먼트 잠재력을 추가하는 것입니다. 미생물 덮개와 같은 다른 변경 사항과 결합하면 이 능력은 유닛에 너무 많은 기본 전력을 주지 않고도 프로토스 후반부 군대 구성에 대한 대체 지상 기반 저그 플레이스타일을 잠금 해제할 수 있습니다. 근육 증강 업그레이드를 사용한 크립에서의 이동 속도는 이 능력이 추가되어 테란과 프로토스의 괴롭힘 도구가 약화되지 않도록 약간 감소합니다.

감염자

  • 미생물 장막이 이제 유닛에 달라붙어, 장막을 벗어난 동안 3.6초 동안 효과를 발휘합니다.
개발자 코멘트: Microbial Shroud는 이론적으로는 매우 강력하지만, Zerg 대 Protoss 후반전에서는 널리 사용되지 않습니다. 주로 Shroud를 사용하는 유닛이 영역 피해 주문에 취약하기 때문입니다. Shroud가 실제 Shroud 영역 밖에서 3.6초 동안 유닛에 붙어 있기 때문에, Zerg 플레이어는 이제 이 Infestor 능력의 이점을 누리면서 더 자유롭게 마이크로를 사용할 수 있습니다.

울트라릭

  • 이제 울트라리스크는 이동 중에도 아군 유닛을 밀어낼 수 있습니다.
개발자 의견: 저희는 이전의 울트라리스크의 크기, 공격력, 비용 변경이 모두 유닛의 상태를 개선하는 데 도움이 되었다고 생각하지만, 이번 추가 변경을 통해 모든 레벨의 저그 플레이어가 울트라리스크의 강점을 더 잘 활용할 수 있고, 울트라리스크가 다른 아군 유닛 뒤에 갇히는 경우를 피할 수 있을 것입니다.

빵의 군주

  • 번식용 짐승의 HP가 20에서 30으로 증가합니다.
  • 브루들링 무기 재사용 대기시간이 0.57에서 0.46으로 감소했습니다.
  • 브루드 군주가 최대 거리에서 사격할 때 완전한 데미지를 입히지 못하는 버그를 수정했습니다.
개발자의 의견: 브루드 군주는 이전 변경 사항 이후로 직접 ​​전투에서 너무 많은 힘을 잃은 것으로 보였습니다. 이제 브루들링의 변경 사항을 원래대로 되돌렸고, 버그 수정과 결합하면 이 유닛이 다양한 후반 상황에서 더 나은 성능을 발휘할 수 있도록 도울 것입니다.

일반적인

  • 궤도 사령부 스캐너 탐색 시각 효과에 이제 팀 색상이 사용됩니다.
  • 센서 타워 레이더 미니맵 비주얼이 이제 팀 색상을 사용합니다.
  • 이제 사령부, 넥서스, 부화장이 자동으로 광물 자원으로 모입니다.
  • 정유소, 추출소 또는 동화소가 완료될 때까지 기다리는 근로자는 유휴 근로자로 간주되지 않습니다.
  • 건물을 짓는 동안 SCV가 이동할 때 발생하는 무작위 지연이 3.57~7.14에서 4.64~6.07(동일한 평균)로 조정되었습니다.
  • 인페스터, 헬리온, 헬뱃, 리버레이터의 명령 카드에 업그레이드되지 않은 수동 업그레이드를 보여주는 아이콘을 추가했습니다.
  • 이전 패치에서 적용된 시즈 탱크와 불멸자 추적 변경 사항이 의도치 않은 리타게팅을 유발한다는 이유로 원래대로 되돌렸습니다.
  • 눈부신 구름으로 인해 특정 근접 유닛의 공격이 더 쉽게 취소될 수 있는 문제를 해결했습니다.
  • 눈부신 구름으로 인해 행성이 특정 각도에서 근접 거리에 있는 유닛을 공격하지 못하는 문제를 해결했습니다.
  • 안개 속에서 특정 유형의 바위에 명령을 내리는 데 발생하는 문제를 해결했습니다.
  • 체인지링 광신도의 이동 애니메이션 속도 문제를 해결했습니다.
  • 히드라리스크의 이동 애니메이션 속도를 실제 이동 속도와 일치하도록 조정했습니다(아트만 해당).



ㅡㅡㅡ(영어 원문)ㅡㅡㅡ





STARCRAFT II 5.0.14 PTR PATCH NOTES

October 21, 2024
StarCraft II 5.0.14 PTR Patch Notes

BALANCE COUNCIL ON 5.0.14

Greetings from the StarCraft II Community Balance Council! After around 7 months since the last patch, we are happy to present the next major multiplayer balance update, featuring changes for 14 units and 10 buildings, as well as two new abilities.

We feel that the previous 5.0.13 patch has mostly achieved its goals, fixing community pain points around Widow Mines and Cyclone, and slightly helping Protoss players in early and midgame against Terrans. However, the current patch has a couple of more ambitious goals outlined below:

  • The first goal is to nerf defensive and camping playstyles for all races, both related to early and late game on the higher levels of play. We will target specific units, buildings and abilities suited for camping, to promote more active gameplay across all stages of the game.
  • The second goal is to continue reshaping Protoss tools for high-level gameplay. We believe there is still a major gap between how Protoss race plays and feels on the highest level of play and the levels below - current set of changes aims to make Protoss race slightly more efficient with the strongest and smartest execution while helping Terran and Zerg players against Protoss on the lower levels.
  • The third goal would be to provide strong playstyle alternatives for various matchups - Zergs might be now better equipped to use ground-based armies against mass air strategies, and some of the Terran mech units are now more efficient in harassment or certain straight-up fights scenarios.
  • Lastly, we would like to continue adding overall gameplay and quality of life improvements viable across all levels of play.

We would like to thank everyone for providing your feedback for all previous community patches and we hope that the set of changes below will also be actively discussed and tested on the PTR server to help us evaluate their influence.


PROTOSS CHANGES

Nexus

  • Shield Battery Overcharge ability removed.
  • New ability added: Energy Overcharge. Energy Overcharge costs 50 Energy and recharges 100 Energy of the targeted allied unit or structure with a maximum range of 8.
Developer Comment: While being one of the most important tools in Protoss defenses, Shield Battery Overcharge is also one of the most frustrating abilities to play against - and it’s overall more efficient at the lower level of play, unlike other defensive techniques like Transfuse or Mass Repair. Instead of this ability, there is a new tool which can help empower Protoss support units like Sentry, Oracle or High Templar during defense. The ability can still be used to restore Shield Battery energy, but it is expected to perform much weaker in this scenario than Shield Battery Overcharge.

Shield Battery

  • Shield and HP increased from 150/150 to 200/200.
Developer Comment: Considering this ability swap might be a direct Protoss nerf in a lot of early- and mid-game scenarios, Shield Batteries will now have increased survivability to slightly compensate for that, and the PTR games will be closely monitored to see if any additional buffs are required in this area.

Colossus

  • Shield and HP changed from 150/200 to 100/250.
Developer Comment: With no Battery Overcharge, having more Shields is no longer crucial for key Protoss units like Colossus. Instead, having more HP will be helpful against EMP in Protoss versus Terran matchup and will also be more rewarding for Armor upgrade investments.

Tempest

  • Supply Cost decreased from 5 to 4.
  • Damage Point decreased from 0.119 to 0.0857 (28% reduction).
  • Attack Range vs Air decreased from 14 to 13.
Developer Comment: Tempests are a very important lategame tool for Protoss players, but their high supply cost combined with an average damage output makes the ultimate Protoss army weaker in the head to head fight. This set of changes will help high-level Protoss players to fit a bit more power in their maxed armies and have more opportunities for micro while slightly decreasing unit's maximum attack range to not strengthen mass-tempest armies.

Immortal

  • Mineral Cost decreased from 275 to 250.
  • Weapon Cooldown increased from 1.04 to 1.14 (9.6% increase).
Developer Comment: The damage output from Immortals seemed to be too high in the Protoss versus Zerg matchup across all levels of play. While Immortal’s Mineral Cost is slightly decreased to compensate for the DPS nerf, this set of changes should help Zerg survive against various Protoss midgame and lategame attacks.

Disruptor

  • Purification Nova Radius increased from 1.375 to 1.5.
  • Purification Nova Damage decreased from 145 (+55 vs Shields) to 100 (+100 vs Shields).
Developer Comment: Disruptors might be very difficult to play against on the lower levels, but on the highest level their efficiency dropped down significantly after the previous changes. This set of changes is aimed to bring back some of Disruptor’s old power, making avoiding any damage more challenging for the professional players, while at the same time making single Disruptor hits less punishing in the worst case scenario. With the new damage output, Disruptors will no longer one-shot units like Marauders, Roaches and Ravagers, while being more efficient against units like Marines, Ghosts, Banelings and Hydras, as well as having more potential in certain PvP scenarios.

Mothership

  • Mineral, Gas and Supply cost increased from 300/300/6 to 400/400/8.
  • Shield and HP increased from 250/250 to 350/350.
  • Maximum damage increased from 6 (damage) x 6 (beams) to 6 (damage) x 4 (beams) x 4 (maximum number of targets), i.e. Mothership now targets up to 4 units at the same time.
Developer Comment: While we are happy with the previous set of changes which brought mothership back to Protoss versus Terran lategame and improved its efficiency in other matchups, we also appreciate the community feedback about this unit losing an important part of its identity. This set of changes brings back full mothership power with its widely known 400/400 cost, while also adding a unique ability to target up to 4 units at the same time: the single target DPS of the mothership is now reduced, but the overall damage output will be much higher.


TERRAN CHANGES

Bunker, Missile Turret, Sensor Tower

  • Salvage ability added for Missile Turret and Sensor Tower (also returning 75% of their cost).
  • Salvage process is now being canceled upon taking damage.
Developer Comment: This change will allow Terrans to be more efficient while moving from one defensive point to another, while at the same time increasing their overall investment in early-game attacks featuring Bunkers, as the Salvage is now much easier to counter.

Planetary Fortress

  • Armor decreased from 3 to 2.

Sensor Tower

  • Mineral & Gas Cost decreased from 125/100 to 100/50.
  • Radar Range decreased from 27 to 22 (34% area size reduction).
Developer Comment: The combination of Planetary Fortresses and Sensor Towers is a very powerful camping tool in various lategame scenarios. This set of changes makes Planetary Fortresses slightly weaker against basic army units like Zerglings, Marines and Zealots, and making Sensor Towers much less efficient in covering the whole map. However, Sensor Towers might now be useful in earlier stages of the game, considering their majorly reduced cost and added salvage ability.

Orbital Command

  • Extra Supplies Calldown now also increases the HP of Supply Depot to 500, immediately repairing it.
Developer Comment: Extra Supplies are rarely utilized in the higher level of play and are mostly considered to be an emergency tool in case of Supply Blocks. This change brings additional value to this ability, allowing it to become a niche defensive tool against various offenses and counter-attacks.

Hellion

  • Blue Flame upgrade bonus damage versus Light increased from +5 to +9.
Developer Comment: As the Blue Flame upgrade is rarely utilized as a harassment tool, this change is added to allow Hellions with Blue Flame to 2-shot workers of all races. This might also help underused mech playstyles in all matchups and promote generally more active early and midgame from the Terran players.

Liberator

  • Advanced Ballistics effect changed from providing +2 range in Defender mode to increasing the radius in Defender mode from 5 to 6.25 (56% area increase).
  • Smart Servos upgrade is now also affecting Liberators. With Smart Servos, Liberator siege time is decreased from 2.89 to 2.12 (26.6% reduction) and unsiege time is decreased from 1.46 to 1.13 (23% reduction).
Developer Comment: Despite the previous Advanced Ballistics nerf, Liberator’s maximum attack range is still an important limitation for the mapmaking process, as well as a frustrating mechanic to play against. This set of changes is aimed to test a different approach for the unit, which further decreases its maximum range in line with the Tempest changes, but allows it to cover more area on the sides and underneath the Liberator in Defender mode.

Thor

  • Explosive Payload (“splash mode”) Damage is increased from 6 (+6 vs light) to 8 (+4 vs light).
  • Explosive Payload Splash Radius is increased from 0.5 with 100% splash damage to 0.5 with 100% damage, 0.75 with 75% damage and 1.25 with 50% damage.
  • Explosive Payload Attack Range is decreased from 10 to 7.
Developer Comment: Thor’s Explosive Payload mode, while being default for the unit, is rarely utilized outside of TvZ against Mutalisk, and is overall much weaker than its High Impact counterpart. This experimental set of changes is aimed to test a very different approach for the Explosive Payload, allowing Thor to deal much more damage to all types of units in a cost of major attack range reduction.


ZERG CHANGES

Queen

  • Mineral Cost increased from 150 to 175.

Hatchery

  • Mineral Cost decreased from 300 to 275.

Spine Crawler

  • Build Time decreased from 36 to 32.
  • Damage increased from 25 (+5 vs Armored) to 30.

Spore Crawler

  • Damage increased from 15 to 20.
  • HP decreased from 400 to 300.
Developer Comment: Zerg playstyles against Terran and Protoss players on higher levels are mainly focused on defensive gameplay featuring mass Queens. The efficiency of such defensive styles with strong execution means that Terran and Protoss players might also prefer to stay passive, which doesn’t lead to active early game. This set of changes, while not majorly influencing Zerg openings with a limited number of Queens, is aimed to make mass Queens playstyles less affordable. Spine Crawler and Spore Crawler changes will help compensate for potentially smaller defensive impact from Queens - at the same time, Spore Crawler HP was still decreased to make sure Spore Crawler damage increase is not utilized for more efficient lategame camping.

Hydralisk

  • Move Speed on Creep with Muscular Augments upgrade decreased from 5.11 to 4.83 (5.5% reduction).
  • New ability added: Dash. Dash is researched in Hydralisk Den, requires Hive; the upgrade costs 100 minerals and 100 gas, takes 64 seconds.
  • Dash is an active non targeted ability with 10 seconds cooldown. Upon its use, Hydralisk receives 60% move speed bonus for 0.71 seconds.
Developer Comment: The idea of this ability is to add more micromanagement potential for the key Zerg unit against mass area of effect damage spells like Psionic Storms and Purification Novas. Combined with other changes like Microbial Shroud, this ability might unlock alternative, ground-based Zerg playstyles against Protoss lategame army compositions without giving too much base power to the unit. Move Speed on Creep with Muscular Augments upgrade is slightly reduced to make sure Terran and Protoss harassment tools are not nerfed with this ability being added.

Infestor

  • Microbial Shroud is now sticking to units, providing them with its effect for 3.6 seconds while off the Shroud.
Developer Comment: Despite being very strong on paper, Microbial Shroud is not widely used in Zerg versus Protoss lategame, mostly due to units under Shroud being vulnerable to area of effect damage spells. With Shroud sticking to units for 3.6 seconds outside of the actual Shroud area, Zerg players are now able to micro more freely while still enjoying the benefits of this Infestor ability.

Ultralisk

  • While moving, Ultralisk is now able to push allied units.
Developer Comment: We feel that the previous Ultralisk size, attack and cost changes were all helpful to improve the state of the unit, but this additional change should help Zerg players across all levels to better utilize Ultralisk strengths, avoiding cases where Ultralisks were stuck behind other allied units.

Brood Lord

  • Broodling HP is increased from 20 to 30.
  • Broodling Weapon Cooldown decreased from 0.57 to 0.46.
  • Fixed the bug which prevented Brood Lord from dealing full damage while shooting from the maximum distance.
Developer Comment: Brood Lord seemed to lose too much power in head to head fights after the previous set of changes - the broodling changes are now reverted which, combined with the bug fix, should help the unit to perform better in various lategame scenarios.

GENERAL

  • Orbital Command Scanner Sweep visual now uses team color.
  • Sensor Tower Radar minimap visual now uses team color.
  • Command Center, Nexus and Hatchery now auto rally to mineral fields.
  • Workers waiting for Refinery, Extractor or Assimilator to finish do not count as idle.
  • SCV random delay between moving while building adjusted from 3.57- 7.14 to 4.64-6.07 (same average).
  • Added icon to command card for Infestor, Hellion, Hellbat, Liberator showing unupgraded passive upgrades.
  • Siege Tank and Immortal tracking change from previous patch reverted due to causing unintentional retargeting.
  • Fixed an issue where blinding cloud caused certain melee units attacks to be more easily canceled.
  • Fixed an issue where blinding cloud could cause Planetaries to not attack units at melee range in certain angles.
  • Fixed an issue with issuing orders on certain types of rocks in fog.
  • Fixed an issue with Changeling zealot move animation speed.
  • Tweaked Hydralisk move animation speed to match it’s actual movement speed (art only).









영어 원문 출처 : https://news.blizzard.com/en-us/starcraft2/24150098/starcraft-ii-5-0-14-ptr-patch-notes

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