(((((Skill Attack + Effective Attack) + (random(0% ... 100%) * Magic Amplification)) * (100% + T0)) - ((Effective Defense * (100% + Level Penalty)) + Elemental Resistance)) * (100% + (0 or 50% if crit)) + (0 or Critical Attack) + Extra Elemental Attack + Enemy Specific Damage) * (100% + T1) * (100% + T2) * (100% + T3) * (100% + Enhance) + Bonus Damage
[ ( 스킬 공격력+기본 공격력 ) +
(마법증폭값) * (100%+T0) - {방어력 * (100% + 레벨 패널티)
+ 속성저항} ]
* (100% + 치명타 배율) + (치명타 공격력 + 속성 공격력 + 몬스터 유형) * (100%+퍼뎀수정값) * (100%+상시수정값) * (100%+대상수정값) *
(100%+특성값) + 보너스 공격력
즉,
( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 100% + 레벨패널티 ) } ] * ( 100% + 상시수정값 ) * ( 100% + 대상수정값 )
이 사이즘으로 낼 수 있는 가장 기본적인 대미지 기대값입니다.
그리고 상시수정값들은 스킬, 혹은 클래스 별로 숨겨진 특성이라고 생각하시면 됩니다. 이를테면 양손검이나 양손창은 10%의 수정값을 가지죠. 그리고 대상수정값은 몬스터의 방어나 디버프에 의존하여 연산되는 값이지만, 극히 일부 스킬은 상시수정값과 별 다르지 않은게 여기로 분류되어 있습니다.
위 링크 포럼에 나와 있고, 귀찮으니까 번역 없이 통짜로 복붙해보겠습니다. 저기서 중요한 부분만 크게 볼드로 표시할게요. 가독성 죄송합니다.
Tier 2 : Common Modifiers
Archer
Full Draw :
+50% on Leather armor
Heavy Shot :
+50% on Plate armor
Twin Arrows :
+50% on Cloth armor
[Missile] Attacks (applies to subclasses too) :
-10% to ?% on Medium
-15% to ?% on Large and Extra Large
Note: Penalty goes down by ?% per Bow Upgrade Level (+) for the Large penalty, and ?% for the Medium Penalty.
Ranger
Quarrel Shooter
- Stone Shot :
+50% on Plate armor
Wizard
Energy Bolt :
+50%
Energy Bolt "Additional Sleep Damage" Attribute :
+40% to +120% on Sleep status (Depending on Attribute Level)
Earthquake :
+100% on Lethargic status
Quick Cast "Magic" Attribute :
+10% to +50% (Depending on Attribute Level)
Cryomancer
Linker
- Joint Penalty "Poison", "Earth" and "Electric" Attributes :
+10% to +50% from Poison/Earth/Lightning Attacks on Linked enemies. (Depending on Attribute Level)
Elementalist
Swordsman
Highlander
Wagon Wheel :
+10%
Cartar Stroke :
+50%
Peltasta
- High Guard "Umbo Blow Speciality" and "Rim Blow Speciality" Attribute :
+250% to +330% (Depending on Attribute Level)
Barbarian
- Stomping Kick :
-25% to +Infinite% (Depending on height from ground).
Note: Normal jumping height is roughly +0%. A last second practically on the ground cast is roughly -25%.
Sadhu
- Attack Soul (Out of Body) :
+50%
Note: Uses Magic Attack and goes through the normal main formula as any skill, but does not include T4 bonuses.
Paladin
- Smite :
+200% on Demon and Mutant type
Elemental Properties
Fire :
+50% on Ice
-50% on Fire
Ice :
+50% on Fire
-50% on Ice
Lightning :
+100% on Ice
-50% on Lightning and Earth
Poison :
+50% on Earth
-50% on Poison
Earth :
+50% on Lightning
-50% on Poison
Holy :
+100% on Dark
Tier 3 : Target Modifiers
Hunter
- Snatching "Airborne Enemy Damage" Attribute:
+20 to +100 % from Strike and Slash attacks for skill duration. (Depending on Attribute level)
Scout
Wizard
- Lethargy "Additional Damage" Attribute :
+20% to +100% from Strike attacks for 30 seconds. (Depending on Attribute Level)
Cryomancer/Elementalist
- Frozen Status :
+100% from Strike attacks.
Peltasta
- Umbo Blow :
+150% on Staggered status.
Highlander
Barbarian
Hoplite
Rodelero
Targe Smash "Frozen Stone" Attribute :
+20% to +100% on Frozen or Petrified Status. (Depending on Attribute Level)
Slithering "Additional Damage" Attribute :
+20% to +100% from Strike attacks for 10 seconds. (Depending on Attribute Level)
High Kick :
+100% from Strike attacks for 10 seconds.
Cataphract
Bokor
- Hexing "Darkness" Attribute :
+10% to +30% from Dark Element attacks
Armor Modifiers
Slash :
+50% on Cloth armor
-25% on Plate and Ghost armor
Strike :
+50% on Plate armor
-25% on Leather and Ghost armor
Pierce :
+50% on Leather armor
-25% on Cloth and Ghost armor
- Magic :
+50% on Ghost armor
그러합니다. 사이즘 수정값은 50%도 아니고 70%. 게다가 대상수정값에 섞여있어서 대상에 따른 변동도 심하네요.
사이즘의 유형이 베기이고, 보통 양손검과 함께 사용한다는 점까지 고려하면, 기본적인 사이즘 대미지 공식은 다음과 같이 결론납니다.
천 대상 : [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 100% + 레벨패널티 ) } ] * 110% * ( 100% + 70% + 50% )
= [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 1 + 레벨패널티 ) } ] * 2.42
가죽 대상 : [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 100% + 레벨패널티 ) } ] * 110% * ( 100% + 70% )
= [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 1 + 레벨패널티 ) } ] * 1.87
판금 혹은 고스트 아머 대상 : [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 100% + 레벨패널티 ) } ] * 110% * ( 100% + 70% - 25% )
= [ ( 스킬 공격력 + 기본 공격력 ) - { 방어력 * ( 1 + 레벨패널티 ) } ] * 1.595