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[컴퓨터] LSFG 2.12 업데이트

malraux
댓글: 23 개
조회: 8015
추천: 3
2024-11-21 21:40:47
- 선요약 -

윈11 24H2 에서 DXGI 사용에 문제가 있으면 WGC 를 쓰시라는

MPO 지원유무에 달려있는데 dxdiag에서 디스플레이 탭 Direct3d ddi: 12 이상이면 지원된다고..(DXGI 사용가능)



WGC를 써봤는데 부드럽지가 않고 하위옵션에 2중버퍼링(지연증가)까지 써도 DXGI보다는 훨씬 못한듯. 도저히 못쓰겠으면 24H2  롤백하던가 하셔야 할 듯.

(원문)
  • Introduced a new "Resolution Scale" option for LSFG. This feature allows input frames to be processed at a reduced resolution while generating output at the original resolution. For example, when playing at 1440p, setting the scale to 50% enables LSFG to generate 1440p output from a 720p input. This provides a performance boost with only a minor quality trade-off (depending on the game). Note that this is not related to image scaling; rather, it reduces the amount of information available to LSFG for motion estimation.

  • LSFG 1.1 has been fully replaced by LSFG 2.3 and is no longer available. For instance, at a resolution scale of 90%, LSFG 2.3 Performance is both faster and of higher quality.
    If you still wish to use LSFG 1.1, LS 2.11 remains available in the Betas section on Steam.

  • Introduced SGSR v1, a highly lightweight spatial upscaler. For more details, visit the official page: https://github.com/SnapdragonStudios/snapdragon-gsr.

  • With the latest Windows 11 24H2 update, Microsoft changed how the Desktop Duplication API (DXGI) functions, making it heavily reliant on MPO (Multiplane Overlay) support. Without MPO, DXGI cannot reliably distinguish between updates from game window and the LS window when both are displayed on the same monitor. This prevents it from capturing only new frames, thereby breaking the existing framepacing algorithm.

    MPO support varies between systems, and there is no definitive way to determine why it is supported on some setups and not on others. You can use dxdiag to check if your system has MPO support. In some cases, you might be able to work around the issue. For instance, if you have two monitors connected, disconnecting one may force the remaining monitor to support MPO.

    As of the 24H2 update, DXGI is no longer a reliable capture method unless Microsoft changes its approach or Nvidia and AMD improve MPO support in their drivers.

    On the other hand, Microsoft has addressed a five-year-old bug in the Windows Graphics Capture (WGC) API, which previously prevented it from capturing only new frame updates. Starting with version 24H2, WGC now works as expected for the most part. Essentially, DXGI and WGC have switched roles in this update. WGC capture in LS has been updated with a new framepacing algorithm to replace DXGI on newer systems while maintaining the same behavior as before on older systems. DXGI continues to function normally up to version 23H2, but beyond that, it depends on MPO support.

    While WGC generally offers some advantages over DXGI, such as allowing LS to be recordable by most tools, it also has drawbacks without MPO support. Specifically, in games where a hardware cursor is displayed and VRR is enabled, WGC disables independent flip mode globally. This can lead to issues with LS and VRR functionality.

    Starting with Windows 11 24H2, MPO support becomes highly desirable. We can hope that future updates from Microsoft, Nvidia, and AMD will address these challenges. Notably, there have been reports that DXGI is functioning correctly again on the Windows 11 Dev branch.

(구글번역)
LSFG에 대한 새로운 "해상도 배율" 옵션을 도입했습니다. 이 기능을 사용하면 원래 해상도로 출력을 생성하는 동시에 감소된 해상도로 입력 프레임을 처리할 수 있습니다. 예를 들어 1440p로 재생할 때 배율을 50%로 설정하면 LSFG가 720p 입력에서 1440p 출력을 생성할 수 있습니다. 이는 게임에 따라 약간의 품질 저하만으로 성능 향상을 제공합니다. 이는 이미지 크기 조정과 관련이 없습니다. 오히려 모션 추정을 위해 LSFG에 사용할 수 있는 정보의 양이 줄어듭니다.

LSFG 1.1은 LSFG 2.3으로 완전히 대체되었으며 더 이상 사용할 수 없습니다. 예를 들어, 90%의 해상도 스케일에서 LSFG 2.3 Performance는 더 빠르고 품질도 더 좋습니다.
LSFG 1.1을 계속 사용하고 싶다면 Steam의 베타 섹션에서 LS 2.11을 계속 사용할 수 있습니다.

초경량 공간 업스케일러인 SGSR v1을 출시했습니다. 자세한 내용은 공식 페이지(https://github.com/SnapdragonStudios/snapdragon-gsr)를 참조하세요.

최신 Windows 11 24H2 업데이트를 통해 Microsoft는 DXGI(Desktop Duplication API)의 작동 방식을 변경하여 MPO(Multiplane Overlay) 지원에 크게 의존하게 만들었습니다. MPO가 없으면 DXGI는 게임 창의 업데이트와 LS 창의 업데이트가 동일한 모니터에 표시될 때 이를 확실하게 구분할 수 없습니다. 이렇게 하면 새 프레임만 캡처하지 못하게 되어 기존 프레임 페이싱 알고리즘이 중단됩니다.

MPO 지원은 시스템마다 다르며, 일부 설정에서는 지원되고 다른 설정에서는 지원되지 않는 이유를 확인할 수 있는 확실한 방법은 없습니다. dxdiag를 사용하여 시스템에 MPO가 지원되는지 확인할 수 있습니다. 경우에 따라 문제를 해결할 수도 있습니다. 예를 들어 두 개의 모니터가 연결되어 있는 경우 하나의 모니터를 분리하면 나머지 모니터가 MPO를 지원하게 될 수 있습니다.

24H2 업데이트부터 DXGI는 Microsoft가 접근 방식을 변경하거나 Nvidia 및 AMD가 드라이버에서 MPO 지원을 개선하지 않는 한 더 이상 안정적인 캡처 방법이 아닙니다.

반면, Microsoft는 이전에 새로운 프레임 업데이트만 캡처하지 못하게 했던 Windows 그래픽 캡처(WGC) API의 5년 된 버그를 해결했습니다. 버전 24H2부터 WGC는 이제 대부분 예상대로 작동합니다. 기본적으로 DXGI와 WGC는 이번 업데이트에서 역할을 바꿨습니다. LS의 WGC 캡처는 이전 시스템에서 이전과 동일한 동작을 유지하면서 최신 시스템에서 DXGI를 대체하기 위해 새로운 프레임 속도 알고리즘으로 업데이트되었습니다. DXGI는 버전 23H2까지 계속 정상적으로 작동하지만 그 이후에는 MPO 지원에 따라 달라집니다.

WGC는 일반적으로 대부분의 도구에서 LS를 기록할 수 있도록 허용하는 등 DXGI에 비해 몇 가지 장점을 제공하지만 MPO를 지원하지 않는 단점도 있습니다. 특히 하드웨어 커서가 표시되고 VRR이 활성화된 게임에서 WGC는 독립적인 플립 모드를 전역적으로 비활성화합니다. 이로 인해 LS 및 VRR 기능에 문제가 발생할 수 있습니다.

Windows 11 24H2부터 MPO 지원이 매우 바람직해졌습니다. Microsoft, Nvidia 및 AMD의 향후 업데이트가 이러한 문제를 해결할 수 있기를 바랍니다. 특히 Windows 11 Dev 분기에서 DXGI가 다시 올바르게 작동한다는 보고가 있었습니다.


Lv78 malraux

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