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[블루포스트] 8.1.5에서 일부 포탈이 제거된 이유

아이콘 Roah
댓글: 75 개
조회: 19911
2019-03-07 14:31:28



몇시간 전, 블리자드는 8.1.5에서 일부 포탈이 제거된 이유를 상세히 설명했습니다.

내용이 꽤 길지만, 결론은 현재 PTR에서 삭제한 포탈은 그대로 라이브 서버에 반영될 예정입니다.

다만, 이동하기 불편한 지역이 있다면 추후 차원문 같은 이동 수단을 제공할 것이라 예고했습니다.


* 포탈 삭제 이슈에 대한 자세한 내용은 아래 기사에서 확인 가능합니다.

[뉴스] 달라란 등 대도시 주요 차원문 철거에 대한 블리자드의 황당한 답변




다음은 블루포스트 원문과 이를 번역한 내용입니다.

* 오역과 의역이 있을 수 있습니다.


다음주 콘텐츠 업데이트에 일부 포탈이 사라진다는 내용이 포함되어 있어 커뮤니티에서는 엄청난 논쟁이 일었습니다. 5000개 이상의 댓글이 달리며 반복해서 '도대체 왜?'라는 의문을 제기해 주셨죠. 하여 이렇게 답변을 드리려 합니다.


월드 오브 워크래프트의 초창기부터 게임 디자이너들은 다수의 원칙들을 갖고 있었습니다. 일부 원칙들은 빠르게 바뀌기도 했고, 몇몇은 천천히 변경되기도 했지만, 아직가지 남아 와우의 전반적인 역사와 함께 숨쉬기도 합니다. 이러한 것 중 하나의 지침이 '과도하게 많은 차원문을 배치하지 말자'였습니다. 차원문을 통해 거리감이 사라지면 와우 속 세계가 아무런 의미를 갖지 못하기 때문입니다.


물론 반대 의견도 있습니다. '주요 지역간 이동에 너무 많은 불편함은 사라져야'한다는 이유에서였죠. 편의성은 중요합니다. 모든 유저가 경이로운 풍경을 즐기는 것을 좋아하지도 않습니다. 저희는 여러분이 같은 장소에 100번 정도 방문했다면 다음 번 방문에 지루한 비행을 거쳐 시간을 소모하길 원하지 않는다는 것도 알고 있습니다. 몇몇 유저는 이동의 편의성만을 이유로 흑마법사나 마법사를 플레이하기도 합니다.


새로운 패치와 더불어 저희는 이전 확장팩의 도시에 있었던 차원문을 없애려고 합니다. 그 이유는 더 많은 플레이어들이 서로 소통할 수 있는 새로운 장소(현재 확장팩의 주요 도시)에서 차원문을 사용할 수 있도록 장려하기 위함입니다. 군단 시절에는 다양한 이유로 판다리아의 안개 때 차원문을 없애지 않고 방치해 두었지만 이제는 없애야 한다고 느꼈고, 수정하려 합니다.


보랄러스와 다자알로 그리고 실리더스에서는 여전히 주요 도시로 향하는 차원문을 이용할 수 있습니다. 대격변 지역으로 통하는 차원문도 온전히 사용할 수 있고, 달라란 귀환 반지나 카라잔 반지, 영원의 섬 순간이동 장신구와 같은 다른 형태의 이동 수단도 여전히 이용 가능합니다.


업데이트가 진행될수록 차원문이 늘어나 혼동을 일으키기도 합니다. 가령 오그리마 어둠의 틈에는 대량의 차원문이 퍼져있는 것을 확인할 수 있습니다. 저희는 이렇게 퍼져있는 차원문을 정리해 플레이어들이 확인하기 쉽게 한곳에 모으려고 노력했고, 그 결과 차원문의 방이 만들어졌습니다.


여러 피드백을 수용해 이와같은 결정을 내렸고, 불편함 때문에 여전히 방문하기 힘든 특정 장소에 대해 계속해서 논의 중입니다. PTR에서 새로운 변화를 확인할 수 있으며 여러분들의 불편함을 개선할 수 있도록 패치해 나갈 예정입니다.


만일 이동하기에 너무 불편한 지역이 있다면 향후 차원문과 같은 추가 이동 수단을 제공할 것입니다.



Kalvax Community Manager


As we read most everything posted here (and elsewhere) about next week’s content update, we can’t help but be impacted by the subject of transportation portal removal. It’s a subject that’s approaching 5000 replies in one thread alone, and the question raised there, repeatedly, has been, “why?” Here’s the answer to that question.


From the beginnings of World of Warcraft, game designers have had a number of guiding principles. Sometimes these notions change quickly, and sometimes they evolve slowly, but a few guiding principles have remained more or less the same throughout WoW’s history. One such lodestar has been “don’t overuse portals between locations in the world”. Too many eliminations of the distances between places can diminish a sense of the world having a meaningful size.


Of course there’s an equal and opposite design consideration—“don’t make it too inconvenient to get from most places to most other places”. Some amount of convenience is vital. Not every visit to a wondrous landscape is your first. We know when it’s your 100th visit, you don’t want the flight over to be the bulk of your time spent. And of course, some players have chosen to play as Warlocks or Mages specifically because those classes offer unique means of transport.


With new expansions, we’ve made a tradition of removing some of the portals from the previous expansion’s cities. The goal with that is to encourage transportation flow through newer places where players are more likely to interact with other players. We neglected to do that initially following Legion (and we never did that following Mists of Pandaria for various reasons), but we feel that we should have. We’re correcting that now.


Boralus and Dazar’alor will continue to offer portals to a full range of capital cities, as well as to Silithus. The portals to Cataclysm zones will remain intact, and many other modes of transportation, such as Dalaran Signet Rings, Karazhan’s ring, the Timeless Isle trinket, Coordination Cloaks, and boats and zeppelins between many regions, will all be retained and functional.


However, we’ve seen how updates to the game can leave the means of accessing different areas feeling increasingly chaotic. For example— today if you go to the Cleft of Shadows in Orgrimmar, you’ll find it dotted with portals in a way that almost looks sporadic. We’re cleaning that up, and we see this as an opportunity to consolidate a lot of travel into a consistent venue with a consistent look and feel, and room for future growth when needed.


We’ve processed a lot of feedback on this, especially feedback about specific locations that feel like they’re going to become disproportionately inconvenient to reach, and we’ve followed that feedback through to the conclusion that you’re seeing on the PTR. We believe that the numerous remaining means of quick access in the game make most locations quite reachable.


If there are any specific locations that feel as though they’re about to become unreasonably inaccessible, we’re certainly open to adding additional means of travel in the future.


치직 치직 치지직

Lv92 Roah

우리 모두 다같이 바르고 고운 말 /ㅁ/

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