LoL 레드 포스트 게시판

전체보기

모바일 상단 메뉴

본문 페이지

[코멘트] 챔피언/마스터리 자잘한 코멘트

아이콘 한지운
댓글: 87 개
조회: 27549
추천: 5
2015-11-24 18:44:44
음. Meddler 코멘트 이것저것 모아 놓고 한번에 옮기다 보니 꽤 내용이 잡다해졌네요 -┏

시작합니다.


Khazix(카직스)Zed(제드) 등을 위한 신규템 추가 예정?
@meddler 카직스에 대한 계획이 뭔가요?

(본문생략)

Meddler

단기적: 기본 방어력 증가와 Q의 마나 소모 감소

장기적: 저희는 다수의 AD암살자, 특히 카직스와 제드가, 프리시즌 변경 이후로 힘겨워하고 있는 것이 보입니다. 저희는 이것이 야만의 몽둥이 삭제와 최후의 속삭임 변경에 의한 것이라고 생각합니다. 결과적으로 저희는 내년 초의 패치에서 그들을 도울 수 있도록 새로운 아이템을 추가하는 것을 살펴보고 있습니다.

(이후 생략)

@meddler What do you have planned for Kha'zix?

(본문 생략)

Meddler

Short term: A base armor increase and a reduction to Q's mana cost

Longer term: We're seeing a number of AD assassins, Kha'zix and Zed especially, struggle after the preseason changes. We believe that's due to the removal of Brutalizer and changes to Last Whisper. We'll be looking to add a new item to help them out as a result in one of the first patches next year.

(이후 생략)


뚜벅이 마법사를 살펴본다면 누구를?
@Riot 룰루도 뚜벅이 마법사에 들어가나요?
  Danyul Targaryen게임플레이 게시판에 올림

뚜벅이 마법사를 다음에 다룰 것이라 계획중이라던데요

Meddler

그렇지 않습니다. 만약 저희가 뚜벅이 마법사를 다루게 된다면 룰루/애니비아/모르가나 등과 같은 딜과 유틸이 섞인 챔피언들보다는 딜에 중심을 둔 AP 캐스터를 살펴보게 될 것입니다.

@Riot is lulu part of the immobile mages?
  Danyul Targaryen (NA) submitted a day ago in Gameplay

That you plan on adressing next

Meddler (NA)  - a day ago

She is not. If we do decide to tackle immobile mages next we'll also be looking at AP casters who are primarily damage focused, rather than damage utility mixes like Lulu/Anivia/Morgana etc.


Akali(아칼리) 리워크는 언제?
아칼리 변경점은 어디 있죠
  AliExpress게임플레이 게시판에 올림

아칼리 너프로 E가 Q를 터뜨리지 못하게 된 이후 라이엇이 프리시즌에 아칼리에게 작은 리워크를 해 준다는 라이엇의 코멘트를 봤던 걸로 기억합니다. 주로 아칼리의 스킬셋을 바꿔서 핑크 와드 하나에 그렇게 심하게 카운터당하지 않되 장막 안에 물리적으로 들어가면 여전히 볼 수 있다는 변화였는데요.

이들 계획에 무슨 일이라도 있는 건가요? 이후 소식을 듣고 싶어서요, 뭐든 알려 주시면 감사하겠습니다.

Meddler

저희는 최근 아칼리의 스킬셋을 리워크하여 보다 나은 카운터플레이와 다른 암살자들과 차별되는 점을 주는 것(아칼리의 W는 현재 아주 독특하지만, 나머지 스킬은 별로 그렇지 않습니다) 두 가지에 집중해 아칼리를 조금 살펴봤습니다. 저희가 내린 결론은 해 볼 만한 괜찮은 것들이 있지만, 기회가 되어서 암살자 클래스 전체를 살펴보게 될 때 아칼리를 다른 암살자들과 함께 작업하는 것이 보다 타당하다는 것입니다. 이는 최소한 한동안은 작업되지 않을 것입니다(확실히 프리시즌 또는 2016년 초는 아니며, 어떤 작업이 우선적으로 처리되느냐에 따라 좀 더 나중일 수 있습니다).

Solidair3 (NA)

2016 초는 아니라고요? 라이엇이 다음에 작업할 그룹에서 그들을 제외했다는 건가요 아니면 2016 중까지는 그룹 리워크를 계획하지 않고 있다는 건가요?

Meddler

네, 저희가 다음에 암살자를 다룰 가능성은 아주 낮아 보입니다. 2016년 초에 소규모의 클래스 업데이트를 할지 중반에 대규모의 업데이트를 할지는 여전히 알아보는 중입니다.

Skia Asteri 

추가 성능을 배정하기 위해 그림자 장막을 궁극기로 만들어 보는 건 고려해 보았나요?

Meddler

이야기해 보았으나, 그건 저희가 레벨 6 이전에도 사용되는 것을 보았으면 하는 스킬입니다. 전통적으로, 유의미한 재사용 대기시간을 가지는 궁극기를 사용할 필요 없이도 풀딜 콤보를 넣을 수 있는 암살자는 밸런스하기 훨씬 어렵습니다.

Linna Excel

Meddler, 답해줘서 고마워요. 여러분이 리워크할 가능성이 높은 암살자가 무엇인지 설명해 줄 수 있을까요? 제 말은 이렐리아와 바이는 암살자로 분류되어 있지만, 제 생각에 둘 중 누구도 암살자 리워크에는 포함되지 않을 것이라 보거든요. 이블린, 렝가, 샤코, 카타리나, 그리고 카직스와 같은 챔피언들이 될 것이라고 생각해도 괜찮을가요?

많은 암살자 (티모를 포함해서)가 테마에 은신한다는 면이 있습니다. 이들 교활한 놈들 그룹이 리워크 대상인가요 면전으로 돌진해서 죽이는 녀석들 그룹이 대상인가요?

Meddler

저희는 암살자의 특징을 다소 가지는 뛰어드는 전사(dive fighters)(예를 들면 이렐리아 또는 바이)를 살펴보기보다는 주 분류가 암살자인 챔피언(primary assassins)을 살펴보려 합니다. 언젠가 뛰어드는 전사들도 따로 보겠지만, 그건 다른 곳에 중점을 두는 작업이 되겠지요.

Where are the Akali changes
  AliExpress (NA) submitted in Gameplay

I remember seeing a RED comment after all the akali nerfs and the E not procing Q change that said they`d be giving her a mini rework in the preseason. Mainly changing her kit around so that shes not so hard countered by a single pink ward but still possibly having vision if you enter her shroud physically.

Whatever happened to all those ideas? Just following up, any update is appreciated.

Meddler (NA)

We have been looking at Akali somewhat recently, with the focus being on reworking her kit to both give her better counterplay and abilities that are more distinct from other assassins (her W's currently really unique, rest of the kit not as much). Conclusion we've come to is that there's cool stuff that can be done, but that it makes more sense to bundle Akali changes with work on other assassins whenever we can look at the class as a whole. That won't be for a while at least (definitely not preseason or early 2016, might be quite a bit later depending on which bits of work get prioritized).

Solidair3 (NA)

Not early 2016? Does that mean you've ruled them out for the next group to be worked on, or that you don't plan on doing another group rework until mid 2016?

Meddler (NA)
Yeah, it's looking really unlikely we'll tackle assassins next. Whether we do a smaller class update earlier in 2016 or a larger one mid year's still being figured out.

Skia Asteri (NA)

Has making Twilight Shroud her ultimate in order to allocate more power budget to it been considered?

Meddler (NA)

Talked about it, it's a spell we'd like to see used in lane pre 6 though. Assassins who get their full damage combo without having to use an ult with a meaningful CD have also traditionally been much harder to balance.

Linna Excel (NA)

Meddler, thanks for the answer. Could you perhaps explain which assassins you guys are most likely to look at in a rework? I mean irelia and Vi are listed as assassins, but I don't think I'd see either in an assassin rework. Is it safe to assume it'd be more like champs such as evelynn, rengar, shaco, katarina, and khazix?

Now that I'm looking at it, many of your assassins (including teemo) have an invisibility aspect to theme. Would this be a sneaky bastard group rework or the straight up charge at you and murder your face group rework?

Meddler (NA)

We'd be looking at the primary assassins, rather than diving fighters with some assassin qualities (Irelia or Vi for example). We would like to look at diving fighters separately someday as well, that'd be a different piece of work with a different focus though.


Garen(가렌)이 아직도 침묵을 가지고 있는 이유?
왜 가렌은 아직도 침묵이 있죠?
  JARmates게임플레이 게시판에 올림

LeBlanc(르블랑)Kassadin(카사딘)Talon(탈론)은 삭제당했는데요?

리옷 논리가?

Meddler

저희가 없앤 것은 돌진/순간이동 + 폭딜 + 침묵이라는 특별한 콤보입니다. 가렌은 이들 암살자와 같은 즉각적인 위치 변경을 가지고 있지 않기에, 침묵을 가지고 있어도 문제가 없다고 느꼈습니다.

Why does Garen still have a silence?
 JARmates (NA) submitted about 9 hours ago in Gameplay

When LeBlanc(르블랑)Kassadin(카사딘)Talon(탈론) got their remove?

Rito logic?

Meddler (NA)  - about 8 hours ago

Dash/Blink + burst damage + silence is the specific combinaiton we're removing. Garen doesn't have immediate reposition like those assassins, so we don't feel there's a problem with him having a silence as a result.


Swain(스웨인) 너프 관련
Meddler

저희는 스웨인이 오랫동안 너무 강력하다는 정도의 경계에 놓여 있다고 느꼈지만, 낮은 플레이 비율과 밴률이 저희가 스웨인을 그대로 놔두고 계속 주시하도록 하는 결정 요인이었습니다. 이제 스웨인이 프리시즌 변경 이후로 아주 좋은 성과를 보이고 있으므로, 이제 성능을 깎을 필요가 있다고 느꼈습니다. 현 생각은 (테스트 중이며, 확정된 변경은 아닙니다) 스웨인은 지속딜, 흡혈 마법사-탱커이므로 CC가 쳐내기에 가장 좋은 것이라 보고, 따라서 부동진이 낮은 스킬 레벨에서 적은 지속 시간을 가지도록 하는 변경을 했습니다.

Meddler (NA)  - about 4 hours ago

We've felt Swain's been borderline too strong for a long time, but his low play and ban rate have been a deciding factor in leaving him as is and keeping an eye on him. We're now seeing him perform really well post preseason changes, so feel we need to take some power off him. Current thinking (still going through testing, so not a locked change yet), is that as a sustained damage, drain mage-tank, that CC's the best strength to hit, hence the change to Nevermove so it's got a lower duration at lower ranks.


신규 마스터리 추가?
@Meddler에게. 마스터리 선택 시 몇몇 "고통을 유발하는 점"에 대한 의견
  SonicTheHedgedawg게임플레이 게시판에 올림

여러분이 간결한 게시물을 좋아한다고 언급했다고 들었으므로 바로 들어가겠습니다:

먼저, 저는 마스터리 시스템이 몇몇 부분에서 약간의 수치 조정이 필요하긴 하지만 전체적인 컨셉은 훌륭하다고 생각합니다.

제가 보기에 문제는 주어진 트리에선 오직 2가지 선택지밖에 없기 때문에, "나쁜" 마스터리를 선택하도록 강요받는다는 느낌을 받는 부분이 몇몇 있다는 겁니다.

두 가지를 예로 들어 설명해 보죠:

- 마법사 서포터에게 흉포 티어 2 마스터리
이상적으로, 포식은 미니언을 조금씩 처치해야만 하므로 쓸모없는 선택입니다. 양날의 검은 이득이 있지만, 마법사 서포터들은 이미 엄청난 유리몸이기 때문에 어떤 식으로든 % 추가 피해를 받는 건 괴롭다는 약점도 있습니다. 그냥 흉포에서 완전히 손을 떼고 결의 특성을 탈 수도 있지만, 12포인트를 정말이지 선택적으로 쓸 수 없습니다.

- 마나에 의존하지 않는 암살자에게 책략 티어 2 마스터리
폭풍전사의 포효와 천둥군주의 호령이 여기 있으므로, 대부분의 암살자들은 이 트리에 18 포인트를 올리길 원하지만, 티어 2 마스터리는 정말 쓸모없다고 느껴집니다. 마나를 쓰지 않거나, 최소한 마나 문제를 겪지 않는 챔피언들은, 블루 버프를 많이 받을 가능성이 낮기에, 비스킷 마스터리를 찍도록 강요받습니다. 전혀 나쁜 건 아닙니다만, 낮은 레벨의 플레이에선, 첫 구매 혹은 그 다음 이후부터는 물약을 우선시해서 사는 걸 보기 힘들고, 높은 레벨의 플레이에서조차도, 추가 마나를 얻는 건 그들에게 그다지 유용하지 않습니다. 추가 HP는 괜찮긴 하지만, 많은 경우 여전히 반쯤은 잘못된 마스터리로 느껴집니다.

좋은 점은 마스터리 선택지를 조금 더 추가함으로서 아주 쉽게 이를 해결할 수 있다는 겁니다. "약점 노출" 과 "주문/무기 연성" 이 좋은 후보 같지만, 이게 중요한 부분은 아닙니다. 무엇이든 뭔가 더 가치있다고 느껴지는 걸로 대체되는 한, 많은 좋은 선택지가 있을 거라고 생각합니다.

Meddler 당신은 어떻게 생각하시나요? 아니면 혹시 이에 대해 많이 생각해보시지 않았는지... 그렇다면, 숙고해 보시고 어떤 생각이신지 알려 주세요 :)

Meddler

우리는 일반적으로 같은 생각을 가지고 있군요. 장기적으로 저희는 아마 각 트리에서 3개의 선택지가 있도록 티어 1과 티어 2 핵심 특성을 구체화할 것입니다. 처음 저희가 추가하고자 하는 곳은 책략 트리입니다.  현재 라인을 서는 암살자에게 잘 맞는 티어 1 또는 티어 2 핵심 특성을 고려하고 있습니다.

Sophitia

티어 2 업그레이드도 고려해 주실래요? 저는 개인적으로 딜 위주를 선호하고, 룬 선택이나 위험한 게임은 상관하지 않습니다. 저라면 뭔가 다른 걸 고르겠어요. 책략이 전반적으로 이상하게 느껴진다는 것에 동의합니다. 전체적으로 선택지가 좀더 있었으면 하네요.

또, 천둥군주 버그 좀 고쳐 주시겠어요 :( ? 아무 조치도 없어서 슬퍼요.

Meddler

네, 계획은 티어 2에서도 3번째 선택지가 있도록 하는 것입니다.

한 팀에서 한 명의 천둥군주만 작동하던 버그는 지난 주 긴급패치로 수정되었습니다.

@Meddler . opinion on some "pain point" mastery choices
 SonicTheHedgedawg (NA) submitted about 10 hours ago in Gameplay

I've heard you mention before that you like posts that get to the point, so that's what I'll do:

First off, let me just say that I think the mastery system in general is amazing now, and, while it may need some numbers tuning in a few places, on the whole, the concept is great.

My problem is that there are a couple places where, since you only have 2 choices in a teir in a given tree, you might feel forced to pick a "bad" mastery.

I'll elucidate two places as an example:

-Tier 2 Ferocity for mage supports.
Feast is a useless choice because, ideally, you should be killing so few minions. Double edged sword has perks, but also drawbacks since mage supports are already very fragile and taking any % extra damage is painful. You could always opt-out entirely and go into the Resolve tree, but that really is a non optional use of 12 points.

- Tier 2 Cunning for non-mana dependent assassins.
Given that both Stormraider's Surge and Thunderlord's Decree are in the coming tree, most assassins should want to spec 18 in this tree, but that teir 2 mastery feels really useless on them. Without mana, or, at least, without mana problems, there's a low chance they are going to be given many blue buffs, so they are forced into the biscuit mastery, which isn't bad at all, but at many lower levels of play, you won't see prior buying potions past the first buy or two, and even in higher levels of play, getting bonus mana isn't really useful to them, though the extra HP is kinda nice, it still feels like a halfway wasted mastery in many cases.
The good thing is that this is super easy to fix just by adding a few more mastery choices. Previous masteries "Expose Weakness" and "Blade/Spell Weaving" seem like good candidates, but that's hardly the important part. As long as they get replaced with SOMETHING that feels more worthwhile, I think there are a lot of good options.

What do you think Meddler? Or have you not thought about this much... In which case, feel free to mull it over and let me know what you think :)

Meddler (NA)  - about 4 hours ago

We're generally on the same page. Long term we'll probably flesh out the tier 1 and tier 2 keystones until there are three choices there for each tree. First thing we're likely to add to is the Cunning tree. We're currently considering a tier 1 or tier 2 keystone that's a good fit on laning assassins.

Sophitia (NA)  - about 2 hours ago

Would you consider the tier two upgrade as well? I personally prefer to opt into damage, and I don't care about the rune choice or the dangerous game. I'd rather pick something else. I generally agree with you that cunning feels kind of strange in general. Would like more options all around.

Also please address the bug with Thunderlords :( ? It's making me sad nothing is being done about it.

Meddler (NA)  - 3 minutes ago

Yeah, plan is to get a third choice in at tier 2 as well.

The Thunderlord's bug where it only worked for one person per team was fixed in the hotfix last week.


Ziggs(직스) 버프 관련
현재 PBE 직스 변경에 대한 배경이 뭐죠?? (밸런스 팀에게 질문)
  Pie1224게임플레이 게시판에 올림

Ziggs(직스)직스는 제가 가장 좋아하는 챔피언입니다. 직스 플레이어로서 궁금해서 그럽니다만, 밸런스 팀에게 왜 이런 변경을 했는지, 직스가 추가적인 관심이 필요하다고 느꼈을 경우 해주려고 살펴보고 있는 다른 변경점은 무엇인지 여쭐 수 있을까요?

Meddler

저희는 현재 직스가 약한 상태에 놓여 있으며, 한동안(for a bit) 그래 왔다고 느끼고 있습니다. 다만 저희는 라인을 무한정 막던 시절로 돌리고자 하는 것은 아니기에, 라인 미니언보다는 챔피언/오브젝트를 상대할 때의 위력을 늘렸습니다(궁 중심부, 타워에 들어가는 패시브 피해).

Nicole Watterson

직스 패시브를 타워에 썼을 때 애니메이션을 추가하는 건 고려해 봤나요? 직스가 타워로 폭탄을 던졌는데 타워가 폭탄을 "먹어버리고" 거기에 500-700 데미지가 뜨는 건 이상해 보여요.

Meddler

좋은 생각이군요. 직스에 대해 그것과 함께 할 애니메이션 작업이 있는지 이야기를 꺼내 보겠습니다.

http://boards.na.leagueoflegends.com/en/c/gameplay-balance/5vvNtci1-context-behind-current-ziggs-changes-on-pbe-question-to-balance-team
Context behind current Ziggs changes on PBE?? (question to balance team)
 Pie1224 (NA) submitted about 5 hours ago in Gameplay
 
So, Ziggs(직스) Ziggs is my favorite champion and as a Ziggs player, I would like to ask out of curiosity to anyone on the balance team on why they choose these specific changes to Ziggs and what other changes could you guys possibly explore for him if you felt like he needed more loving?

Meddler (NA)  - about 4 hours ago

We feel Ziggs is in a weak spot at the moment, and has been for a bit. We're not looking to go back to the days of endless wave stalling though, so we're adding power to places where it's more anti champion/objective than anti lane minion (sweet spot on ult, tower damage from passive).

Nicole Watterson (NA)  - about 4 hours ago

Have you ever considred adding a animation to ziggs using passive on towers? Its wierd to see him throw a bomb and have it jsut "devoured" by the tower but see like 500-700 damage pop off of it.

Meddler (NA)  - about 3 hours ago

Sounds like a really good idea. Will bring that up if we're doing some animation work on Ziggs at some point we could bundle that in with.


...많네요 -_-

오역/오타/비문 지적은 언제나 환영합니다.


수정내역
19:08 - 일부 원문이 누락된 부분을 고쳤습니다. 'YuBis' 님 감사합니다 (_ _)

Lv83 한지운

모바일 게시판 하단버튼

댓글

새로고침
새로고침

모바일 게시판 하단버튼

지금 뜨는 인벤

더보기+

모바일 게시판 리스트

모바일 게시판 하단버튼

글쓰기

모바일 게시판 페이징

최근 HOT한 콘텐츠

  • LoL
  • 게임
  • IT
  • 유머
  • 연예