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[토론] 디아 공격 판정 문제에 대해서.

아이콘 파시피카카슬
댓글: 10 개
조회: 6755
2012-07-11 16:01:05

안녕하세요. 아래글을 보다가 디아가 선판정인지 후판정인지에 대해서 이야기가 많아서 제가 아는 부족한 지식으로 조금 글을 써볼 생각입니다. 부족한 부분이 많으니 너그럽게 이해해주시기 바랍니다.

 

우리가 아는 선판정, 후판정에 대해서 제대로 정의를 해보겠습니다. Hit detection(공격판정)은 A가 무기를 사용했을때 과연 B가 그 무기에 영향을 받는 유무를 확인하는 과정입니다. 크게 두가지로 나뉘어집니다.

 

- Client side Hit detection  : 공격판정을 클라이언트(유저)쪽에서 이루어집니다.

- Server side Hit detection : 공격판정을 서버에서 이루어집니다.

 

두 경우는 장단점이 존재합니다. 그중 가장 중요한 부분은 lag compensation(렉 보상)과 script modulation(스크립트 변조[일종의 핵])입니다

 

일단 Client side는 lag compensation이 가능합니다. 그러므로 서버와의 핑에 크게 민감하지 않은 부분이 보입니다. 이부분은 상당히 좋은 부분이지만 script modulation에 취약합니다. 그 게임의 스크립트를 조작해서 핵같은 프로그램을 생성할 수 있습니다.

 

Server side는 클라이언트와 반대로 스크립트 변조가 거의 불가능하며, 렉 보상이 좋지 못합니다. 특히 서버와의 핑이 불안전하면 렉에 의한 타격으로 눈에 보이는 것과 다른 공격판정이 나와서 유저들에게 짜증을 주기도합니다. 그래서 보통 액션게임이나 FPS에서는 서버 사이드를 잘 사용안하는 분위기가 큽니다.

 

이렇게 이론적으로 공격판정을 정의했습니다. 그럼 디아블로3는 어떤 공격판정을 가질까요? 바로 Server side입니다. 이 부분에 대해서 저의 추측으로 생각하실 것 같아서 디아블로 플레이포럼 매니저가 쓴글과 몇몇 유저들의 글을 올려드리겠습니다. 영문으로 된 글이므로 따로 해석은 해드리지 않겠습니다. 모두 영어실력이 뛰어나시기 때문에 충분히 해석가능하실 것이라 믿습니다.

 

"It's intentional. We don't want a game where the most effective way to play is to dodge in and out of enemy attacks. It's not that difficult to do, and it's just not a very fun way to play. "Most effective" and "not fun" just can't be in the same sentence when describing part of the game. We want combat to be based on use of abilities, putting thought into builds, building up offensive and defensive stats, etc. Skill is absolutely a part of all of the systems you'll use, and kiting can be too, but it'd be ridiculous if you could avoid all of the systems that make the game the game because you can time dodges of enemy attacks and negate every other factor.

Also think about just running past enemies to rush through an area and never being hit. Anyone looking to rush would love it! Which is why it's not a good idea from a design perspective. :) It's not something we'll be changing."

 

- Diablo forum community manager (Bashiok) -

원문 : http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4427663050#15

 

 

"Hit detection broken, dodging impossible

 
Hi dfans. I posted the below on the SC2GDF and wanted to do the same here to raise awareness.

This thread is a compilation of videos and photo evidence demonstrating how broken the hit detection is in D3. According to Blizzard this is intended design to prevent dodging, as they deem it not fun for players and not part of their design philosophy. Evidence here: http://us.battle.net...c/4427663050#15

Blizz, I implore you to give this attention because it's frustrating and I believe a fundamental flaw that's preventing many from enjoying your game. Hardcore is suicide because hit detection is unpredictable. Inferno is pointless because you get 1-shot and cannot effectively avoid taking hits. If this persists in PvP it'll enrage players.

...

I want to be able to dodge attacks and missiles. I want to test my reflexes. I want to feel like I'm in control of my characters survivability. And more importantly...I want to keep playing this game. But this issue is really making me question why I'm investing time into D3.

Until this issue is resolved I can no longer look at D3 in a positive light . There's a lot of bugs in D3 which can be excused. This one, I feel, is game breaking."
 
- Diablo3 fan (Vaelyn) -
 
 
이것만 보더라도 디아블로3에서 사용하는 공격판정은 Server side란 것을 아실 수 있습니다. 서버 사이드에서는 렉 보상이 거의 불가능하기에 pvp시에 핑에 문제가 있다면 불미스러운 부분이 생길 수 밖에 없다는 것은 모두 다 아시는 사실일것입니다.
 
지금까지 부족한 글을 봐주셔서 감사합니다. 좋은 하루 되세요.

 

Lv23 파시피카카슬

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