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[포럼] [ ! ] 내부 테스트 중인 신규 아이템

아이콘 한지운
댓글: 136 개
조회: 45345
추천: 4
2015-12-19 13:11:51
오랜만입니다. 거의 한 달만에 올리네요.

예전부터 코멘트에 언급했던 AD 암살자를 위한 신규 아이템이 거의 가닥이 잡힌 것 같습니다.
자세한 내용은 본문을 읽어 주세요.

[ ! ] 내부 테스트 중인 신규 아이템
  Riot Axes개발자 코너에 올림

안녕하세요 여러분,

원딜 아이템 업데이트의 의도치 않은 부작용 중 하나는 최후의 속삭임을 사용하던 다른 클래스가 부수적인 피해를 받은 것입니다. 구체적으로, 암살자와 많은 경전사(light fighter)들은 누굴 상대하는가에 관계없이 그들의 딜을 증폭시키는 강력한 도구로서 최후의 속삭임을 사용하였으나, 업데이트된 최후의 속삭임은 그들의 주된 표적(몸 약한 챔피언들)을 처치하는 데 그다지 도움이 되지 않았습니다.

그저 그 작업이 얼마나 진행되었는지를 말해드리고 싶었습니다. 저희는 AD 암살자의 이전 아이템 빌드에서 최후의 속삭임을 대체해 상당한 딜 증폭을 제공할 목적으로 새로 이름붙여질 아이템을 만드는 중입니다.

통고: 이 아이템은 아마 내년까지는 PBE에 나오지 않을 것입니다만, 이 글로서 여러분은 어떤 느낌을 받는지 알고 싶습니다. 현재 내부 플레이테스트를 하고 있습니다.

아이템:
새 암살자 단검

  • 재료: 톱날 단검 + B.F. 대검 + ??? 골드 (총 가격 3000 골드 이상, 여전히 세부 조정 중)
  • 공격력 +75
  • 이동 속도 +5%
  • 고유 지속 효과: 방어구 관통력 +10
  • 고유 지속 효과: 적 챔피언에게 기본 공격을 하면 해질녘(Nightfall) 효과를 적용합니다(재사용 대기시간 60초)

  • 해질녘(Nightfall): 2초 후, 대상이 잃은 체력 25%에 해당하는 물리 피해를 가합니다. 만약 표적이 해질녘 효과가 끝나기 전에 죽으면, 재사용 대기시간이 반환됩니다.

여기서의 주요 목표는 암살자들이 실제로 관심을 가질 만하고, 아이템 체계 안에서 적절한 도구를 가지게 하며, 암살자 외의 챔피언들이 남용하는 경우를 가능한 적게 가지도록 조절한 암살자 아이템을 제공하는 것입니다. 부수적인 목표는 당신이 스노우볼을 당하지 않았을 경우 더 강력한 증폭을 제공하는 것입니다(아주 잘 큰 탈론은 해질녘 효과가 발동하기 전에 주요 목표를 순간삭제(100-0)할 것이므로, 그 효과는 보다 낮은 우선도를 가지는 표적에게 사용하게 될 것입니다. 보통 풀 콤보를 사용하지 않은 상태로요)(※ 해석이 영 이상해서 원문을 병기합니다: a super fed Talon will 100-0 his primary target before Nightfall triggers, so he’ll be using the trigger on a lower priority opponent often without the support of his full combo). 추가적으로, 이는 뒤떨어진 암살자들이 그들의 팀에게 여전히 유용하게 해 줄 수 있는 대비책을 제공해 좁니다. 예를 들면, 무시할 수도 있었던 표적을 협동하여 처치한다거나, 이 아이템을 팀원의 딜을 증폭하는 데 사용한다던가 하는 식으로요.

- Riot Axes

[ ! ] New AD Assassin Item in internal testing
  Riot Axes (NA) submitted in Dev Corner

Hi folks,

One of the unintended side effects of the Marksman item update was the splash damage to other classes who used Last Whisper. Specifically, Assassins and many light fighters had been using LW as a powerful multiplier on their damage, regardless of who they were fighting, and LW’s updated form just doesn’t help kill their primary targets (squishies).

Just wanted to share where that work is going. We’re producing a new to-be-named item for AD Assassins with the intent of providing them with a noticeable damage boost to replace the old Last Whisper in their builds.

Caveat: This item probably won’t be on the PBE until next year, but I wanted to get some early feelers out there with this post. We’re currently in internal playtests on it.

The item:
New Assassin Dagger

  • Recipe: Serrated Dirk + B.F. Sword + ??? gold (over 3000 gold total, still fine tuning)
  • +75 Attack Damage
  • +5% Movement Speed
  • UNIQUE Passive: +10 Armor Penetration
  • UNIQUE Passive: Basic attacks on an enemy champion apply Nightfall (60 second cooldown).

  • Nightfall: After 2 seconds, deal 25% of the target’s missing health as physical damage. If the target dies before Nightfall ends, the cooldown is refunded.

The main goal here is provide an assassin item that those champions will actually care about, ensuring they have the right hooks in the item system to feel good and scale appropriately with as few non-assassin abuse cases as possible. Secondary goals are providing a multiplier that is more powerful if you aren’t snowballed (a super fed Talon will 100-0 his primary target before Nightfall triggers, so he’ll be using the trigger on a lower priority opponent often without the support of his full combo). Additionally, this provides provides a fallback pattern where a failing assassin can still be useful to their team, e.g. by cooperatively killing targets they otherwise might ignore, or using this item as a multiplier on teammate damage.


Dylanhero

첫 번째로 떠오르는 건, "원딜이 이 아이템을 선택하지 못할 게 뭔가?" 라는 점이네요. 대부분의 원딜은 해질녘 효과를 이용할 만큼 충분한 폭딜을 넣을 수 있고 다른 능력치들도 굉장히 훌륭하게 작용할 것입니다. 캐스터형 원딜(루시안, 그레이브즈)는 아이템에 달린 높은 공격력도 좋아하겠고요. 

Riot Axes

만약 그게 원딜에게서 문제로 나타난다면, 근접 전용이 될 것입니다.

wapenguin555

그냥 근접 전용으로서 출시하면 안될까요?

Riot Axes

불분명하게 말씀드려 죄송합니다. 만약 저희가 이 템이 원딜이 사용해서 문제가 된다고 생각한다면 - 그리고 이 점을 광범위하게 조사하는 중입니다 - 출시할 때는 근접 전용이 될 것입니다.

Phreak

Axes가 말한 것에 덧붙이자면, 일반적으로 원딜은 AD 말고 다른 걸 제공하지 않는 아이템을 위한 템칸이 없습니다. 이게 피바라기, 저는 이게 도미닉 경의 인사, 또는 두 번째 열정의 검 상위템을 능가할 것으로 보지 않습니다. 이게 원딜에게 유용하다고 밝혀진다면 꽤 놀랄 겁니다.

Dylanhero (NA)

First thing that comes to mind is, what's "What's stopping adc's from getting this item?" Most adc's can do enough burst to make use of the nightfall passive and the rest of the stats work great on them. The more castery adc's (Lucian, graves) will like the massive amount of ad it gives as well.

Riot Axes (NA)

If it's a problem on ADCs, it'll be Melee Only.

warpenguin555 (NA)

Can it please start as melee only?

Riot Axes (NA)

Sorry about being unclear. If we think that it will be a problem on ADCs - and we are vetting this pretty extensively - it will be melee only when it ships.

Phreak (NA)

In addition to what Axes said, in general as an ADC you just don't have room for an item that gives AD and nothing else. I can't see this beating Bloodthirster, LDR, or a second Zeal item. I'd be surprised if this item found itself useful on marksmen.


Retillin

뭐라고요...? 안돼요!
우선, 이건 탱커에게 큰 타격을 줄 거에요. 탱커가 암살자 대부분에게 큰 피해를 받으면 안되잖아요?
두 번째로, 왜 암살자 무기에 추가 피해를 주는 거죠. 방어구 관통력이 더 낫지 않나요.

이게 아주 조금이라도 괜찮을 거라고는 생각할 수 없네요....

Riot Axes

걱정은 이해합니다. 내부적으로 저희는 이게 탱커에게 타격을 주는 것이 없다는 것을 보았습니다 - "잃어버린 체력 %를 물리 피해로 적용" 한다는 것은 당신의 방어력이 두 번 적용된다는 것을 뜻하며(한 번은 처음에 잃은 체력을 만들기 위해 처음 넣은 딜량에 적용되고, 발동될 때 다시 적용) 고정 관통은 아마도 게임 네에서 가장 오도되고 있는 능력치 같습니다 - 이건 높은 방어력을 가진 표적을 처치할 때보다 낮은 방어력을 가진 표적을 처치할 때 훨씬 좋습니다. 톱날 단검을 카운터하기 위해 사슬 갑옷을 구입하지, 사슬 갑옷을 카운터하려고 톱날 단검을 구입하지는 않죠.

팀원과 협동하여 만들어내는 킬의 몇몇 경우는 이게 상당히 효과적이었지만, 이게 정말로 위협적으로 되기 위해서는 누군가가 표적의 체력 바를 상당히 깎아 줄 필요가 있습니다.

Retillin (NA)

What....? No, oh god no!
First off, this hits tanks REALLY hard. And they souldn't be hurt the most by assassin right?
Second, why give bonus damage on an assassin weapon. Wouldn't resistance pen just be better on them.

I can not believe this was even remotely okayed....

Riot Axes (NA)

Understand the concern. Internally we haven't found that this hurts tanks - "percent missing damage as physical" means that your armor double counts against it (once for the damage that meant you were missing health in the first place, and again against the proc), and flat pen is probably the most misleading stat in the game - it makes you better at killing low armor targets more than it makes you good at killing high armor targets. You buy a chain vest to counter a serrated dirk, you don't buy a serrated dirk to counter a chain vest.

There are some coop kill cases with teammates that are pretty effective, but you need someone who can do the bulk of their health bar before this gets really threatening.


Thiordain

새로운 유령검으론 충분하지 않았나요? 저는 지금 암살자들이 꽤 세다고 보는데요.

Riot Axes

저희는 유령검 + 멜모셔스가 암살자들이 최후의 속삭임을 잃은 것을 충분히 메꾸어 줄 것이라고 생각했지만, 불행히도 저희가 관측한 바는 그렇지 못했습니다.

Thiordain (EUW)

Isn't the new Ghostblade enough? I find assassins quite strong at the moment.

Riot Axes (NA)

We thought Ghostblade + Maw would be enough to make up for loss of Last Whisper for that class, but that hasn't been what we've seen, unfortunately.


PoolFreak

"퀵실-가능" 한가요? (뒤 문장은 해석 못했습니다.) 

Riot Axes

네, 그럴 것입니다.

내부적으로 현재 받은 인상은 제드가 이 효과로 2중 피해(double down)를 주는 것을 좋아한다는 것이지만, 잘못되었을 수도 있습니다.

PoolFreak (EUW)

Is it ''QSS-able''? I like the way the item sounds, though I think Zed will be left out since his ult usually is the execute and nothing to be added is needed. Sad.

Riot Axes (NA)

It will be, yes.

Current impression internally is that Zed actually likes doubling down on this effect, but could be wrong on that.


KirynDawn

이런 젠장. 만약 체력을 절반 잃었다면 전체 체력의 12.5% 물리 피해를 넣는군요(물론 방어력 계산 전 기준입니다).

이게 (죽음의 무도)가 브루져/원딜이 어... 출혈을 더 잘 하도록 하는 버프를 할 거라고 내비치는 건가요?

해질녘 효과는 사용 효과인가요?

만약 해질녘 효과가 기본 효과라면 2초 타이머는 언제 시작하나요?

이걸 가지고 누군가를 완전히 마무리하려면 최소 80%의 체력을 깎아 놓아야 할 필요가 있는데, 그게 목표인가요? (방어력은 계산되지 않았습니다)

Riot Axes

이게 (죽음의 무도)가 브루져/원딜이 어... 출혈을 더 잘 하도록 하는 버프를 할 거라고 내비치는 건가요?

제가 알기로 PBE에 죽음의 무도 버프가 있습니다.

해질녘 효과는 사용 효과인가요?

만약 해질녘 효과가 기본 효과라면 2초 타이머는 언제 시작하나요?

해질녘 효과는 지속 효과입니다. 기본 공격으로 타이머가 시작되며, 이를 통제할 방법은 없습니다 - 만약 아이템이 재사용 대기시간 중이 아니라면, 다음 기본 공격을 이를 적용할 것입니다.

이걸 가지고 누군가를 완전히 마무리하려면 최소 80%의 체력을 깎아 놓아야 할 필요가 있는데, 그게 목표인가요? (방어력은 계산되지 않았습니다)

이것을 가지고 누군가를 완전히 마무리하려면, 해질녘 발동에는 방어력이 계산되기 때문에 표적이 방어력을 전혀 올리지 않았다 해도 80% 이상의 체력을 깎아 놓을 필요가 있습니다 - 하지만 네, 이 아이템은 최대 수치를 뽑아내기 위해 누군가에게 폭딜을 넣는 것을 요구하도록 하는 것이 목표입니다.

hopeful4

왜 해질녘 효과를 사용 효과로 하지 않았죠? 그게 더 나아 보이는데요.

또, 이게 어떤 경우가 되었든 암살자의 필수 구매품이 될 거라고 고려해 보았나요? 저는 이 아이템엔 대찬성입니다만 빌드가 진부해지는 건 싫은데, AD 암살자는 이미 2~3개의 필수 아이템을 가지고 있잖아요.

Riot Axes

왜 해질녘 효과를 사용 효과로 하지 않았죠? 그게 더 나아 보이는데요.

만약 그게 사용 효과가 되면, 당신은 그에 대한 완벽한 통제력을 가지게 되어, 그 스탯을 선호하는 챔피언이면 누구든지 이를 효과적으로 사용할 수 있게 됩니다(야스오가 당신의 체력이 ~20% 미만으로 떨어질 때 적용한다던가). 그리고 상대방이 이 효과가 낭비되도록 만드는 것이 아주 어려워지거나 불가능해지지요.

예를 들면, 플레이테스트에서 저희는 정글에서 예상치 못하게 누군가를 만나고 우연히 표식을 적용하는 경우를 상당수 관측했습니다 - 상대방의 관점에선, "쿨을 낭비시켰다" 고 느끼게 하는 경향이 있죠.

또는 보다 흔히, 저희는 암살자가 진입하고 표적이 점멸/돌진기 사용/표식을 적용시킨 후 자신이 넉백되는 등으로 표식의 피해 대부분이 낭비되는 경우를 보았습니다. 만약 표식의 피해로 당신을 처치할 필요가 없었다면, 이건 별 차이가 되지 않겠지만, 만약 그럴 필요가 있었다면, 이건 죽고 살고의 차이가 될 수 있습니다.

요약: 만약 이게 사용 효과라면, 이건 상대방에게 소름 끼치도록 불공평하고 사실상 어떤 데미지 딜러에게든 좋게 됩니다; 기본 효과라면, 아이템을 사용자와 상대방 양쪽에게 활용할 여지가 생기고, 당신의 챔피언은 이를 잘 사용하기 위해 구체적인 특성(property. 마스터리 아님)을 가질 필요가 있습니다.

또, 이게 어떤 경우가 되었든 암살자의 필수 구매품이 될 거라고 고려해 보았나요? 저는 이 아이템엔 대찬성입니다만 빌드가 진부해지는 건 싫은데, AD 암살자는 이미 2~3개의 필수 아이템을 가지고 있잖아요.

아이템 체계는 몇몇 중요한 기능을 담당합니다. 그 중 하나는 분명히 선택입니다 - 원딜 아이템 업데이트는 이 목표를 겨냥했습니다 - 여러분이 탐사하고, 원하는 대로 바꾸며, 실험하고, 게임 기반으로 게임에 대해 반응할 수 있도록 하는 체계를 가지도록 하는 것입니다.

두 번째 목표는 챔피언들이 지원받는다고 느끼도록 하는 것입니다 - 그들은 게임에서의 성공으로서 그들이 신경쓰는 것들을 얻는다고 느껴야 합니다. 예를 들면, 이것이 지금 왜 제이스가 순수한 성능 걱정 외에도 그토록 나쁘게 느껴지는지에 대한 한 가지 이유입니다 - 제이스는 효과적인 아이템 빌드를 가지고는 있지만 그들 중 무엇도 괜찮다고 느껴지질 않습니다.

이 아이템은 분명히 두 번째 목표를 보다 겨냥한 것입니다 - 암살자들은 그들이 의존할 만한 확실한 바탕이 되는 아이템을 가지고 있지 못하며, 이 아이템은 이 점을 도울 것입니다. 이게 암살자들에게 필수적인 것이 될 가능성도 있으나, 이게 암살자들이 아이템 체계에서 지금 처한 상황보다는 여전히 더 나은 상황이 될 것입니다. 저는 암살자들이 아이템 선택에 대해 많은 수의 미묘한 선택을 할 수 있는 상태를 만들어 주고 싶습니다만, 거기까진 갈 길이 멉니다.

KirynDawn (NA)

Holy cow. If they are missing half their hp they will be dealt 12.5% physical damage (before defense bonuses obviously).

Does this imply a buff to (죽음의 무도) allowing bruisers/ADC's to uh... bleed better?

Is nightfall an active?

If nightfall is a passive to the item when does the 2 second timer start?

to fully execute someone with this you need to do at least 80% of their hp. Is that the goal? (no defense was calcuated)

Riot Axes (NA)

Does this imply a buff to (죽음의 무도) allowing bruisers/ADC's to uh... bleed better?

I believe Death's Dance has buffs on the PBE.

Is nightfall an active?

If nightfall is a passive to the item when does the 2 second timer start?

Nightfall is a passive. It starts on basic attack. You have no control over this - if the item is not on cooldown, your next basic attack WILL apply it.

to fully execute someone with this you need to do at least 80% of their hp. Is that the goal? (no defense was calcuated)

To fully execute someone with this you'll need to do considerably more than 80% of their HP unless they've built no defenses because armor counts against the Nightfall proc - but yes, the item requiring you to nearly burst someone out to get full value is a goal.

hopeful4 (EUNE)

Why Nightfall isnt an active? Seems more fair to me that way.

Also, did you consider that this may be a must buy for assasins, no matter the occassion? Im all for the item but i dislike cookie and cutter builds and the AD assasin class already has 2-3 must buy items

Riot Axes (NA)

Why Nightfall isnt an active? Seems more fair to me that way.

If it's an active, you have perfect control over it, so anyone who likes the stats can use it effectively (Yasuo just makes sure he applies it when he has you down to ~20% health), and it's very difficult or impossible for your opponent to make you waste it.

E.g. in playtest we've had quite a few cases where you run into someone unexpectedly in the jungle and end up applying the mark by accident - which, from the opponent's standpoint, has tended to feel like "I got him to waste a cooldown".

Or more commonly, we've seen situations where an assassin will go in and their target flashes/dashes/knockbacks them after the mark is applied, causing most of the damage from the mark to be wasted. If they didn't need the damage from the mark to kill you, that doesn't help all that much, but if they did, it can be the difference between living and dying.

tl;dr: if it was an active, it'd be hideously unfair to the opponents and good on virtually any damage dealer; as a passive, it's something both the user and their target can optimize around, and which requires your champion to have specific properties in order to use well.

Also, did you consider that this may be a must buy for assasins, no matter the occassion? Im all for the item but i dislike cookie and cutter builds and the AD assasin class already has 2-3 must buy items

The item system serves a couple of very important functions. One of them is definitely choice - the Marksman item update targeted this goal - where the system should feel like something you can explore, customize, experiment with, and also have to react on a game by game basis.

A second goal is to ensure that champions feel supported - they should feel that success in game earns them stuff they care about. This is e.g. one reason why Jayce feels so bad right now, above and beyond pure power concerns - he has effective item builds but none of them really feel right.

This item is definitely much more targeted to that second goal - Assassins don't have a solid baseline of items that they can rely on, and this item helps them get there. It's possible that it's going to be mandatory on them for now, but that's still a better situation than they're in currently with the itemization system. I'd like to get them to a place where they're making tons of nuanced decisions about their items, but we're a long way out from that.


Captain Kevo

카직스 변경에 대한 소식은 없나요? 이 아이템은 카직스에게 꽤 좋아 보이지만 다른 암살자들도 이걸 쓸 수 있으니 카직스를 쓸 이유가 없어 보이는데요. 또, 원딜이 이 템을 선택하지 않도록 막는 건 뭐죠?

Riot Axes

제가 알기로 라이브 게임플레이 팀이 약간의 카직스 버프를 탐색하는 중입니다. 그에 대한 정확한 상태는 확실하지 않습니다만, 저희도 카직스가 나쁜 상태에 있다는 점에는 동의합니다.

Captain Kevo (NA)

Any news on Kha'Zix changes? This item pretty good on him but It's still going to be used on other assassins leaving Kha in the dust. Also what's stopping ADCS from using this item?

Riot Axes (NA)

I know Live Gameplay is exploring some Kha'Zix buffs. Not sure on the exact status of those, but we agree that he's in a bad spot.

오역/오타/비문 지적은 언제나 환영합니다.


수정내역
오후 04:03 - 지속 효과(passive)인데 사용 효과라고 잘못 옮긴 부분 수정함

Lv83 한지운

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